روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال (مشاوره حضوری، آنلاین و تلفنی)

  • تایید شده توسط روانشناس
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
  • تاریخ به روز رسانی: ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
  • نویسنده:

روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال

بازه سنی بین 9 تا 12 سالگی اغلب اواسط کودکی یا اوایل نوجوانی و سال‌های دبستانی نامیده می‌شود. براساس روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال، در این سن مغز رشد می‌کند و به اندازه بزرگسالی خود می‌رسد. دختران 9 ساله مکلف به انجام واجبات دینی خود می‌شوند و پسران و دختران مهارت‌های جدیدی یاد می‌گیرند تا برای ورود به جوانی و بزرگسالی آماده شوند. از آنجایی که ممکن است والدین با خصوصیات فرزندان خود و روانشناسی کودکان 9 تا 12 ساله به‌طور کامل آشنا نباشند، ممکن است تعارض بین فرزندان و والدین افزایش یابد و مسائل مربوط به استقلال و هویت یابی، والدین را آشفته و نگران کند.
براساس روانشناسی کودکان، اگر دلبستگی ایمن در سال‌های اولیه کودکی شکل گرفته باشد، گذر از این دوران راحت‌تر می‌شود. اگر والدین و مربیان درمورد خصوصیات، نیازها و ویژگی‌های کودکان اطلاعات کافی داشته باشند، می‌توانند به چرخه رشد فرزندان خود کمک کنند.

ویژگی های روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال

آسیب‌ های روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال

هر دوره از رشد با ویژگی‌های جسمانی، هیجانی و شناختی متفاوتی مشخص می‌شود. در ادامه به ویژگی‌های روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال در ابعاد جسمانی، هیجانی و شناختی اشاره می‌کنیم:

 

رشد جسمانی

رشد جسمانی در سال‌های دبستان با آهنگ آهسته و منظم اوایل کودکی ادامه پیدا می‌کند؛ اما سرعت آن در دختران و پسرات متفاوت است و در دختران دو سال زودتر این روند طی می‌شود. براساس روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال، در این سن برای افزایش یادگیری موفقیت آمیز در مدرسه به غذای متعادل و فراوان نیاز دارند. در این دوره ممکن است عادت‌های غذایی ناسالم باعث اضافه وزن در کودکان شود. فرم بدن دختران در این سن به بزرگسالان نزدیک می‌شود و وارد دوره بلوغ می‌گردند. مواردی همچون رشد موهای زائد در پایان این دوره دختران و پسران دیده می‌شود که والدین باید متناسب با سن و فهم و درک کودک اطلاعات لازم را به او بدهند.

 

رشد هیجانی و عاطفی

براساس نظریه اریکسون در روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال، آن‌ها با بحران سخت کوشی در برابر حقارت دست و پنجه نرم می‌کنند. در این دوره کودکان می‌خواهند برخی از فعالیت‌های خود را به طور مستقل انجام دهند و از خود می‌پرسند که آیا می‌توانند موفق شوند یا نه؟ اگر در خانه و مدرسه به شایستگی‌های کودک احترام گذاشته شود، احساس لیاقت در او شکل می‌گیرد و اعتماد به نفس و عزت نفسش افزایش می‌یابد. در این بازه سنی کودکان و نوجوانان هیجانات خود را می‌شناسند و ابراز می‌کنند. فرآیند رشد روانی و عاطفی در این مرحله شامل خود پنداره مثبت ولی واقع‌بینانه، احساس غرور درمورد موفقیت‌ها، مسئولیت اخلاقی و همکاری با همسالان است. مراجعه به مشاوره کودک در شکل‌گیری این قابلیت‌ها در فرزندان شما موثر می‌باشد.

 

رشد شناختی

 

تغییرات روانشناسی در دختران و پسران بین 9 تا 12 سال

 

براساس روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال، توجه، یادگیری، حل مسئله، سبک تفکر، تحلیل اطلاعات و تصمیم گیری در اواسط کودکی رشد چشمگیری دارد. در این سن کودکان تحت تاثیر همسالان خود قرار دارند و برای ورود به عرصه‌های بزرگتر جاجعه آماده می‌شود. روانشناسی کودکان 9 تا 12 ساله می‌گوید که آن‌ها توانایی فهم بسیاری از مسائل را دارند و به راحتی می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. تمرکز و توجه در آن‌ها انعطاف پذیر است و می‌توانند دروس خود را بخوانند و به خاطر بسپارند.  والدین باید به توانمندی‌های فرزند خود احترام بگذارند و زمینه‌های ایجاد استقلال او را فراهم نمایند.

تغییرات روانشناسی در دختران و پسران بین 9 تا 12 سال

در روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال بین دختران وپسران تفاوت وجود دارد و فرآیند تحول در دختران سریع‌تر از پسران است به گونه‌ای که دختران در سن 9 سالگی به بلوغ می‌رسند و پسران در سن 14 سالگی، فرم بدن دختران رفته رفته مانند بزرگسالان می‌شود و برخی از دختران در پایان این دوره عادت ماهیانه می‌شوند و والدین باید اطلاعات لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهند. رشد جسمانی پسران در این دوره دوسال دیرتر از دختران اتفاق می‌افتد.

آسیب‌ های روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال

در این دوره از رشد کودکان با مسائل بلوغ درگیر هستند و ممکن است خود را با دیگران مقایسه کنند. بلوغ با تغییرات زیادی برای دختران و پسران همراه است و از آنجایی که بسیاری از والدین درمورد بلوغ آگاهی ندارد، تعارض بین آن‌ها و فرزندان افزایش می‌یابد که باعث نگرانی آن‌ها می‌شود. یکی دیگر از آسیب های روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال، مسئله استقلال و وابستگی به خانواده است.

نکات مهم برای والدین در روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال

نکات مهم برای والدین در روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال

از جمله نکات مهم برای والدین در روانشناسی کودکان 9 تا 12 ساله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • با خصوصیات و ویژگی‌های فرزندان خود در دوره های مختلف رشد آشنا باشند.
  • در تغییرات حاصل از بلوغ با فرزندان خود همدلی نمایند تا این دوران را پشت سر بگذارند.
  • به تلاش‌های فرزند خود برای استقلال از خانواده و کاهش وابستگی احترام بگذارند.
  • کودکان در دوره میانه دوست دارند، به دنیای بزرگسالان وارد شوند، والدین باید در ورود به دنیای بزرگسالی به کودکان خود کمک کنند.
  • در صورت لزوم به مشاوره خانواده آنلاین مراجعه نمایید تا درمورد روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال شما را راهنمایی نماید و مهارت‌های فرزند پروری را به شما آموزش دهد.

نتیجه‌گیری

رشد روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال، ابعاد مختلف شناختی، هیجانی و جسمانی دارد که شرایط ویژه‌ای را در خانواده ایجاد می‌کند. در این سن کودکان و نوجوانان با مسائل متعددی همچون بلوغ، استقلال و وابستگی، مقایسه خود با دیگران و… درگیر هستند. عدم آگاهی والدین می‌تواند فرزندان را با مشکلات عمیق و طولانی مواجهه نماید. در مرکز مشاوره باتابان روانشناسان و مشاوران مومن، متعهد و متخصص در شناخت ویژگی‌های رشدی کودکان و نحوه ارتباط با آن‌ها به والدین کمک می‌کنند. برای یک جلسه مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید و اگر به راهنمایی نیاز دارید با پشتیبانان مرکز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران