مشاوره شغلی (رزرو وقت با مشاور حضوری، آنلاین و تلفنی)

  • تایید شده توسط روانشناس
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۷/۲۶
  • تاریخ به روز رسانی: ۱۴۰۳/۰۷/۲۶
  • نویسنده:

تا کنون چندین شغل عوض کرده‌ام، نمی‌دانم واقعا این حرفه را ادامه بدهم یا خیر، نسبت به رقیبان خیلی عقب هستم، نمی‌توانم بین کار و زندگی شخصی تعادل ایجاد کنم، انگار مرا برای این کار نساخته‌اند، مجبورم کار بدون ربط به تحصیلاتم انجام دهم، نمی‌دانم به چه چیزی علاقه دارم، آیا من می‌توانم در این حرفه موفق شوم و بسیاری دیگر از سوالات، چالش‌ها و مسائل مربوط به دنیای کار که در مشاوره شغلی به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. فرآیند انتخاب شغل و موفقیت در آن پروسه‌ای طولانی و همیشگی است و شما برای سهولت در مسیر مراحل کار خود به مشاوره کسب و کار نیاز خواهید داشت.

مشاوره شغلی چیست؟

در جامعه کنونی انتخاب شغل و پیشرفت در آن بیش از هر چیز اهمیت دارد و یک فرآیند طولانی می‌باشد که از دوران کودکی شروع می‌شود؛ زمانی که دنیای درون شکل می‌گیرد و ذهن و روان پرورش می‌یابد. آنجا که بنای شخصیت پایه‌گذاری می‌‌شود و علایق و استعدادها شکل می‌گیرد؛ اما همه چیز همین جا تمام نمی‌شود و انسان در دوره‌های بعدی زندگی در مدرسه و دانشگاه آموخته‌های جدیدی یاد می‌گیرد که ممکن است مسیر شغلی او را تغییر دهند. مشاوره شغلی فرآیندی است که به شما کمک می‌کند خود و دنیای کار را بشناسید تا در محیط حرفه‌ای و اجتماعی پله‌های رشد و ترقی را طی کنید و به رضایت شغلی برسید.
علاوه براین در طول زندگی مدام مجبور خواهید بود تصمیمات شغلی و حرفه‌ای بگیرید. هدف مشاوره شغلی این است که نه تنها در تصمیم‌ گیری کنونی به شما کمک می‌کند بلکه  دانش و مهارت‌هایی که که برای تصمیم‌گیری در برهه‌های حساس دیگر نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

مشاور شغلی چه کسی است؟

مشاور شغلی چه کسی است؟

مشاور شغلی فردی است که دارای مدرک کارشناسی ارشد مشاوره شغلی یا روانشناسی صنعتی-سازمانی است و در نظریه‌های شغلی، تکنیک‌های مشاوره، مدیریت و تفسیر ارزیابی‌ها و منابع اطلاعات شغلی تخصص دارد. او باید بر انواع مشاغل، نحوه موفقیت در آن‌ها، روش‌های استعداد یابی، آزمون‌های روانی مرتبط مانند شخصیت شناسی، آزمون‌های رغبت و آزمون‌های استعداد، شیوه مدیریت کار و زندگی و تمام آنچه که برای کسب رضایت شغلی مورد نیاز است، تسلط داشته باشد. گاهی برخی از مشاوران تمام تمرکز خود را بر پیشرفت شغلی مراجعین معطوف و از جوانب دیگر زندگی غفلت می‌کنند. در حالی که مشاوره شغلی باید بر تمام ابعاد زندگی تمرکز می‌کند. در توسعه فردی نیز افراد می‌آموزند چه طور زندگی شخصی و کاری خود را با هم رشد دهند.

انواع مشاوره شغلی

شما می‌توانید از خدمات مشاوره شغلی به صورت حضوری و غیرحضوری استفاده کنید. هنگامی که متخصص کارآمد در نزدیکی محل زندگی شما وجود ندارد و یا رفت و آمد انرژی و هزینه زیادی می‌خواهد، می‌توانید از خدمات مشاوره شغلی تلفنی و مشاوره آنلاین شغلی به شرح زیر استفاده کنید:

 

مشاوره شغلی حضوری

هنگامی که شغل مناسب خود را نمی‌دانید و یا با تعارضات شدید شغلی مواجهه هستید، دریافت خدمات حضوری مشاوره شغلی توصیه می‌شود. در این جلسات اتحاد درمانی با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری برقرار می‌شود و نشانه‌های غیرکلامی اطلاعات زیادی در اختیار مشاور شغلی قرار می‌دهد.

 

مشاوره شغلی آنلاین

امروزه مطالعات نشان داده‌اند خدمات آنلاین به اندازه حضوری مفید واقع می‌شوند و این موضوع به تخصص و تجربه درمانگر و همراهی مراجع بستگی دارد. پس اگر شرایط مراجعه حضوری برای شما دشوار است بدون محدودیت از مشاوره شغلی آنلاین بهره مند شوید. این جلسات در بستر فضای مجازی مانند اسکای روم، اسکایپ، قرار، گوگل میت و… به صورت صوتی یا تصویری برگزار می‌شود.

 

مشاوره شغلی تلفنی

در صورتی که نمی‌توانید از خدمات حضوری و آنلاین استفاده کنید، مشاوره شغلی تلفنی بهترین پیشنهاد است. مشاور شغلی تلفنی با ایجاد یک فضای امن در انتخاب شغل مناسب و موفقیت در آن به شما کمک می‌کند. اگر مشکل دامنه گسترده‌تری داشته باشد ممکن از شما را به مشاوره زندگی ارجاع دهد. این نوع مشاوره شغلی از نظر هزینه و رفت و آمد به صرفه می‌باشد.

مراحل مشاوره شغلی

مراحل مشاوره شغلی

مراحل مشاوره شغلی با توجه به موضوع و مسئله مشاوره متفاوت می‌باشد. اینکه شما برای انتخاب شغل مناسب مراجعه کرده باشید یا برای حل کردن تعارضات کاری، به فرآیند و محتوای متفاوتی نیاز دارد. اما به طور کلی مراحل مشاوره شغلی به شرح زیر می‌باشد:

 

ارزیابی‌های شغلی

در اولین گام مشاوره شغلی باید شغل مورد نظر مورد ارزیابی قرار بگیرد. گاهی در مرحله انتخاب شغل قرار دارید و گاهی می‌خواهید ببینید آیا کار کنونی برای شما مناسب است یا خیر یا قصد دارید تعارضات محیط کار را برطرف و رضایت شغلی خود را افزایش دهید. در هر صورت ابتدا باید ارزیابی شغلی صورت بگیرد و تست‌های روانشناسی مورد نیاز انجام شود تا متخصص درمورد شغل و شخصیت شما اطلاعات لازم را کسب کند.

 

اکتشاف

در مرحله دوم در انتخاب شغل و مشاوره شغلی نقاط ضعف و قوت و تمام گزینه‌های موجود بررسی می‌شود. آنچه شما به آن نیاز دارید، علاقه‌مندی هایتان و استعدادهایتان و کارها و خدماتی که شرکت‌ها و موسسات به آن نیاز دارند، شناسایی می‌شود. علاوه براین در این مرحله ابعاد مختلف مسئله ارزیابی می‌شود و احتمالا به پاسخ سوال توسعه فردی چیست؟ برسید.

 

طراحی و تعیین اهداف

در این مرحله از مشاوره شغلی، برای حل تعارضات و موضوعات و مسائل شناسایی شده، متخصص و مراجع اهداف را تعیین و اولویت‌ها را مشخص می‌کنند تا چارچوبی برای روند جلسات طراحی نمایند. اهداف تعیین شده باید مورد توافق مراجع و درمانگر باشند.

 

اجرا و ارزیابی

در مرحله آخر، متناسب با اهداف تعیین شده جلسات مشاوره شغلی هدایت می‌شوند و مشاور مراجع را در تصمیم گیری راهنمایی می‌کند. علاوه براین، نتیجه فرآیند مشاوره ارزیابی می‌شود تا فرصت‌ها، موانع و تهدیدها شناسایی شود. متخصص اطلاعات لازم را در اختیار افراد قرار می‌دهد و منابع لازم برای کسب اطلاعات بیشتر را معرفی می‌کند.

چرا باید به مشاور شغلی مراجعه کرد؟

چرا باید به مشاور شغلی مراجعه کرد؟

انتخاب شغل و موفقیت در آن یکی از مراحل مهم زندگی می‌باشد که از سال‌ها قبل از آنکه نیاز به کار را احساس کنید، آغاز می‌شود. امروزه در برخی از کشورهای پیشرفته، کودکان از دوران مدرسه و حتی قبل از آن در محیط آموزشی برای ورود به دنیای کار آماده می‌شوند. در جامعه کنونی شغل می‌تواند وضعیت اقتصادی و اجتماعی شما را تعیین نماید. مسیر شغلی، فرآیندی پیچیده، چند بعدی، دائم‌العمر و موثر بر سایر جنبه‌های زندگی و مولفه‌های سلامت روان است. این فرآیند با تجارب سازنده‌ای برای جویندگان کار و صاحبان مشاغل همراه می‌باشد که با رشد شخصی، خانوادگی و اجتماعی همراه است.
اما این مسیر پر از فراز و نشیب بوده و با تهدیدهایی همراه می‌باشد که اگر در زمان مناسب و به شیوه‌ای سالم با آن‌ها مقابله نشود ممکن است سال‌ها شما را از مسیرتان دور کند. مشاور شغلی در این فرآیند در کنار پیشرفت و رضایت شغلی، اعتماد به نفس لازم برای مدیریت زندگی را در شما تقویت می‌کند.

در مشاوره شغلی چه سوالاتی مطرح می شود؟

سوالات جلسات مشاوره شغلی در جهت کشف مسئله می‌باشد و با توجه به علت مراجعه سازماندهی می‌شود. از جمله این سوالات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • دارای چه توانمندی‌ها و مهارت‌هایی هستید؟
  • تا کنون در چه محیط‌هایی مشغول به کار بوده‌اید؟
  • چند تا از مشاغل مورد علاقه خود را براساس اولویت نام ببرید؟
  • دوست دارید محیط کار شما چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
  • حداقل درآمد موردنظر شما در شغلتان چه میزان می‌باشد؟
  • ارزش‌ها و عقاید شما درمورد شغل چگونه است؟
  • چه مشاغلی در محل زندگی شما رایج است؟
  • آیا به دنبال محیط آرام یا رقابتی هستید؟
  • چه چیزی در محیط کار شما را اذیت می‌کند؟
  • مهم‌ترین دغدغه شغلی شما چیست؟
  • در محیط کار خود به چه کسانی بیشترین چالش را دارید؟
  • نمونه‌ای از چالش‌های کاری خود را نام ببرید؟
  • و…

مشاوره شغلی چقدر تاثیرگذار است؟

مشاوره شغلی چقدر تاثیرگذار است؟

مشاوره شغلی در تمام مراحل مسیر شغلی موثر می‌باشد و اشتباهات را به حداقل می‌رساند و زمینه رشد و ترقی را فراهم می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که می‌تواند در مقابله با استرس شغلی و موضوعات مرتبط با سلامت روان، مانند افسردگی و اضطراب موثر واقع شود. از جمله تاثیرات آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • در یافتن، اکتشاف استعدادها و ظرفیت‌ها به شما کمک می‌کند.
  • هدایت تحصیلی متناسب برای شغل را به کمک مشاوره تحصیلی بر عهده می‌گیرد.
  • خصوصیات و ویژگی‌های لازم برای موفقیت و پیشرفت شغلی را شناسایی و تقویت می‌کند.
  • شما را با مشاغل مختلف و مولفه‌های مورد نیاز برای موفقیت در آن‌ها آشنا می‌کند.
  • تعارضات محیط کار را شناسایی و بهترین شیوه مقابله با آن‌ها را آموزش می‌دهد.
  • مشاوره شغلی در کسب رضایت شغلی و در نهایت رضایت از زندگی نقش مهمی ایفا می‌کند.

چه زمانی به مشاوره شغلی مراجعه کنیم؟

شما در هر مرحله از مسیر شغلی خود می‌توانید با شماره روانشناس و مشاور شغلی تماس بگیرید و راهنمایی دریافت کنید.  هدایت شغلی به طور رسمی از زمانی که در دوران متوسطه دوم و پس از آن دانشگاه، انتخاب رشته می‌کنید شروع می‌شود؛ حتی به قبل تر از آن و به شخصیت کودکی شما نیز بر می‌گردد. انسان موجودی است که پیوسته در حال شدن می‌باشد؛ لذا ممکن است بخواهد حرفه و کار خود را تغییر  دهد در این مرحله نیز می‌توانید راهنمایی و مشاوره شغلی دریافت کنید و یا زمانی که در محیط کار خود احساس نارضایتی دارید، قبل از آنکه استرس شغلی شما را از پا در بیارد و دچار فرسودگی شغلی شوید به مشاوره فردی مراجعه کنید.

چه کسانی از مشاوره شغلی سود می برند؟

 افرادی که قصد دارند شغل مناسب خود را انتخاب کنند و در آن موفق شوند می‌توانند از مشاوره شغلی تلفنی و مشاوره آنلاین شغلی سود ببرند. کسانی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند و نمی‌دانند چگونه وارد بازار کار شوند، نمی‌دانند چه شغلی برای آن‌ها مناسب است، استعدادها و علایق خود نمی‌دانند، کسانی که به فرسودگی شغلی مبتلا شده‌اند و والدینی که قصد دارند مسیر حرفه‌ای فرزندان خود را هدایت کنند نیز می‌توانند از مشاوره شغلی سود ببرند.

چه مسائلی را با مشاور شغلی مطرح کنیم؟

چه مسائلی را با مشاور شغلی مطرح کنیم؟

همه مسائل مربوط به دنیای کار و عوامل مربوط به آن را با مشاور شغلی مطرح کنید. به طور کلی درمورد مسائل زیر می‌توانید با مشاور شغلی مطرح کنید:

 

  • علایق و استعدادها
  • نقاط ضعف و قوت
  • انتظارات شغلی
  • ارزش‌ها و عقاید
  • روش‌های انتخاب شغل
  • استرس‌های شغلی
  • فرسودگی کاری
  • عوامل موثر در پیشرفت شغلی
  • و…

نتیجه‌گیری

مشاوره شغلی، فرآیند انتخاب شغل و مسیر شغلی و موفقیت در آن است به گونه‌ای که فرد به رضایت شغلی و رضایت از زندگی برسد. ورود به بازارکار با چالش‌ها و مسائل متعددی همراه است که افراد و سازمان‎ها را درگیر می‌کند و تهدید جدی برای حال و آینده کارکنان و موسسه می‌باشد. مشاور شغلی در تبدیل تهدیدها به فرصت و عبور از بزنگاه‌ها نقش مهمی دارد. در مرکز مشاوره باتابان روانشناسان و مشاوران مومن و متعهد، متخصص در زمینه مشاغل و مدیریت‌های سازمانی آماده ارائه خدمت به شما عزیزان در هر کجای ایران و خارج از ایران هستند.  از طریق وب سایت باتابان از بهترین متخصصان وقت رزرو نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران