تعهد در رابطه چیست؟ (معنی، نشانه ها، نحوه ایجاد، اهمیت و…)

  • تایید شده توسط روانشناس
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
  • تاریخ به روز رسانی: ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
  • نویسنده:

روابط عاطفی مسیر پر فراز و نشیبی را طی می‌کنند تا زوجین به احساس امنیت در رابطه برسند؛ در این میان مهم‌ترین عاملی که دختر و پسر به دنبال آن هستند اعتماد و تعهد می‌باشد. چیزی که اگر از بین برود ساختن دوباره آن مشکل است. افراد می‌پرسند تعهد در رابطه چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد نمود. اعتماد و تعهد ذره ذره ساخته می‌شود؛ اما ممکن است با یک اشتباه از بین برود.
امروزه خیانت از مهم‌ترین دلایل طلاق در جهان محسوب می‌شود. تعهد در رابطه یک مفهوم واحدی ندارد و در بسیاری ار موارد درمورد آن بین زوجین اختلاف نظر وجود دارد. تصور کنید شما با همکارتان راجع به یک مسئله کاری صحبت می‌کنید و از نظر شما ایرادی ندارد؛ اما همسرتان این عمل شما را بی تعهدی قلمداد می‌کند. مشاوره ازدواج در ایجاد تفاهم و توافق بین دختر و پسر نقش مهمی دارد. تعهد یک مفهوم بسیار وسیع‌تر از آنچه است که فکر می‌کنید.

معنی تعهد در رابطه چیست؟

معنی تعهد در رابطه چیست و چگونه تعریف می‌شود؟ تعهد در رابطه به معنای وجود امنیت، احترام، صداقت و احساس تعلق بین زوجین است. اینکه شما در بدترین شرایط هم به همسر خود متعهد باشید و برای ایجاد آرامش در زندگی مشترک از هیچ کوششی دریغ نکنید. برخی بر این باور هستند که تعهد تنها  زمانی از بین می‌رود که زوجین به خیانت جنسی یا عاطفی دچار شوند و در این شرایط به دنبال مشاوره خیانت هستند؛ اما آیا به مردی که بدون هیچ دلیلی همسر بیمار خود را تا بیمارستان همراهی نمی‌کند، زنی که مدام با دوستان خود در تفریح و خوشگذرانی است، مردی که مایحتاج زن و فرزندان خود را تامین نمی‌کند می‌توان متعهد گفت؟ پس تعهد در رابطه فقط خیانت نکردن نیست؛ پایبندی به قول و قرارهای خواستگاری و حمایت و همراهی همسر در شرایط سخت و آسان زندگی است.

نشانه‌های تعهد در رابطه

نشانه‌های تعهد در رابطه

نشانه‌های تعهد در رابطه چیست و چطور بفهمیم یک نفر به ما متعهد است؟ رابطه عاطفی برای به ثمر نشستن و رشد کردن به تعهد و حمایت احتیاج دارد و گرنه دلیلی برای دوام آن وجود ندارد. بسیار اهمیت دارد که شما در جلسات آشنایی پیش از ازدواج میزان تعهد فرد به همسر و زندگی مشترک را مورد بررسی قرار دهید. افرادی که خیانت کرده و یا زندگی مشترک خود رها کرده‌اند از ابتدا چنین قصدی نداشته‌اند و یا یک دفعه دست به چنین اقدامی نزده‌اند.
مجموعه‌ای از رفتارها، خصوصیات و ویژگی‌ها در افراد وجود دارد که قابلیت نقض تعهد زناشویی را در آن‌ها به وجود می‌آورد. مشاوره روابط عاطفی در تشخیص و ایجاد تعهد در رابطه به شما کمک می‌کند. از جمله نشانه‌های تعهد و اعتماد در زندگی مشترک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • یکی از نشانه‌های توجه به پیمان زناشویی این است که من برای رابطه وقت می‌گذارم و جهت حل بحران‌های زندگی زناشویی و ارتقای سلامت رابطه، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم.
  • از نشانه‌های تعهد در رابطه این است که من سهم و نقش خودم در رابطه را پذیرا هستم.
  • افرادی که مسئولیت‌پذیر و حمایتگر هستند، برای حل مشکلات رابطه زناشویی به جای نقض پیمان ازدواج به دنبال راه حل‌های مناسب می‌گردند.
  • دختر و پسر در رابطه به احترام متقابل نیاز دارند، فردی که به شما توهین می‌کند و ارزش و شخصیت شما را زیر سوال می‌برد، بعید است فرد متعهدی در رابطه باشد.
  • از دیگر نشانه‌های تعهد در رابطه حفظ حریم خود با سایر افراد نامحرم و تعیین خط قرمز‌ها و احترام به خط قرمزهای همسر است.
  • مشاوره زناشویی و مراجعه به متخصص در شناخت نشانه‌های توجه به پیمان زناشویی در زندگی مشترک و ایجاد یک رابطه سالم و ایمن به شما کمک می‌کند.

نحوه ایجاد تعهد در رابطه

نحوه ایجاد تعهد در رابطه

راهکارهای ایجاد تعهد در رابطه چیست؟ اعتماد و تعهد زبانی نیست؛ بلکه یک فعل است که در عمل مشخص می‌شود. مجموعه‌ای از رفتارها، احساسات و نشانه‌های کلامی و غیر کلامی است که نشان می‌دهد شما به همسرتان متعهد هستید. برای ساختن یک رابطه سرشار از عشق و اعتماد و تعهد باید وقت بگذارید و به رشد و ارتقای رابطه علاقه مند باشید. به عبارت دیگر اگر یک رابطه خود می‌خواهید، چاره‌ای جز این ندارید! از جمله راهکارهای ایجاد تعهد در رابطه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

برنامه ریزی برای آینده رابطه

گفتگوی زوجین کلید معجزه‌ آسای بسیاری از مسائل و مشکلات زوجین است؛ هنگامی که می‌نشینید در یک گفتگوی عاشقانه و منطقی برای زندگی خود برنامه ریزی می‌کنید؛ نقاط ضعف و قوت رابطه را شناسایی می‌نمایید و برای حل آن‌ها راهکار ارائه می‌دهید. بدین معنی است که رابطه برایتان اهمیت دارد و خواستار یک زندگی مشترک دائمی هستید. پس بیایید درمورد برنامه‌های زندگی آینده با همسرتان حرف بزنید تا به او نشان دهید که او را در برنامه‌های آینده همراه خود می‌بینید؛ مثلا درمورد برنامه‌ها‌یی که برای تربیت فرزندن، ازدواج آن‌ها و زمان بازنشستگی دارید، صحبت کنید.

 

احترام متقابل

اگر بپرسید مهم‌ترین عامل برای ایجاد تعهد در رابطه چیست؟ بهترین جواب احترام متقابل به همسر است. احترام به دوست داشتنی‌های همسر، ارزش‌ها، باورها و خط قرمزهای او حتی اگر به آن‌ها اعتقاد ندارد نقش به سزایی در تقویت رابطه شما دارد. به عنوان مثال همسر شما از اینکه با مردها یا زن‌های فامیل شوخی می‌کنید، ناراحت می‌شود. در این شرایط باید برای ناراحتی ایشان ارزش قائل شوید و محتاطانه رفتار کنید.

 

کاهش حریم شخصی

هر کسی به حریم شخصی نیاز دارد؛ اما میان زوجین باید کمترین و ضروری‌ترین مسائل پنهان بمانند. وقتی شما ازدواج می‌کنید باید همسر خود را در جریان بسیاری از مسائل مربوط به زندگی مشترک قرار دهید. به عنوان مثال اینکه بخواهید رمز گوشی همسرتان را بلد باشید، چیز عجیبی نیست. زوجین باید حریم رابطه و زندگی مشترک خود را در برابر افراد دیگر حتی والدین و نزدیک‌ترین دوستانشان حفظ کنند؛ اما نسبت به یکدیگر چیز پنهانی نداشته باشند. البته این بدین معنی نیست که با دعوا و لجبازی به حریم یکدیگر تجاوز کنید! اگر می‌خواهید بدانید نحوه برخورد با شوهر پارانوئید چگونه است؟ یک پاسخ همین است که تلاش نمایید چیزی را از او مخفی نکنید.

 

توجه به نیازهای همسر

 

تاثیر توجه به نیازهای همسر بر تعهد

 

عوامل موثر در ایجاد تعهد در رابطه چیست؟ توجه به نیازهای همسر یکی از مهم‌ترین عوامل برای ایجاد تعهد در رابطه است. یکی از اهداف مهم ازدواج تامین نیازهای زوجین می‌باشد، هنگامی که زن و مرد به نیازهای جسمانی و روانی یکدیگر توجه نشان می‌دهد، باعث ایجاد نوعی امنیت می‌شوند که خیانت در رابطه را به حداقل می‌رساند. براساس نظریه گلاسر انسان‌ها پنج نیاز ( نیاز به بقا، عشق، قدرت، آزادی و تفریح) دارند که شدت آن‌ها می‌تواند در زوجین متفاوت باشد. پس سعی کنید اولویت‌بندی انواع نیازها در همسر خود را بشناسید و به تامین آن‌ها کمک کنید.

 

حمایت از همسر

در شرایط سخت و آسان زندگی از همسر خود حمایت کنید و به او احساس امنیت بدهید. مهم‌ترین معی تعهد در رابطه، ایجاد احساس امنیت است. اینکه همسر شما خیالش راحت باشد که شما به عنوان یک تکیه گاه در کنار او هستید و هیچ گاه او را تنها نمی‌گذارید باعث تقویت رابطه می‌شود. براساس زوج درمانی هیجان مدار، انسان‌ها در بسیاری از موارد با هیجانات خود زندگی می‌کنند؛ اگر غمگین می‌شوند، خوش‌حال می‌گردند، بهترین لباس‌های خود را می‌پوشند، بهترین کادو را می‌خرند و برای شما به عنوان همسر وقت می‌گذارند به علت احساس عشق و محبتی است که نسبت به شما دارند. با ابراز محبت و علاقه به همسر و حمایت از او، عشق و تعهد را در زندگی زناشویی خود افزایش دهید.

 

توجه به همسر

برای ایجاد عشق و تعهد در رابطه، به همسر خود توجه کنید، به سخنان او گوش بدهید، با او همدلی کنید و بخشی از وقتتان را به صحبت کردن با او اختصاص دهید. قبل از آنکه با عواقب خیانت مرد به زن و برعکس مواجهه شوید برای رابطه خود وقت بگذارید. از کسی که برای همه به جز همسرش وقت می‎گذارد نمی‌توان انتظار داشت که به زندگی خود پایبند باشد.

 

پویایی و شادابی رابطه

 

پویایی و شادابی رابطه

 

بعد از مدتی زن و مرد درگیر روزمرگی می‌شوند و رابطه در تله یکنواختی اسیر می‌گردد. در این شرایط زوجین احساس ناامنی می‌کنند و ممکن است نسبت به یکدیگر سرد شوند و می‌خواهند بدانند راه ایجاد تنوع و تعهد در رابطه چیست؟ پیوسته باید برای رابطه وقت بگذارید و در رشد فردی و زوجی همت کنید. تفریحات متنوع و مشترک داشته باشید و برای یکدیگر زمان‌های ویژه اختصاص دهید.

اهمیت داشتن تعهد در رابطه

بی‌تعهدی در رابطه و نقض پیمان زناشویی می‌تواند تمام پل‌های پشت سر شما را خراب کند. اگر روزی اعتماد بین زوجین از بین برود، برای ساختن آن باید ماه‌ها تلاش کنند. اگر می‌خواهید بدانید اهمیت تعهد در رابطه چیست؟ تصور کنید خانه‌ای را خشت خشت با آجر روی هم گذاشتن ساخته‌اید؛ اما ناگهان با یک زلزله فرو می‌ریزد. در بسیاری از موارد نشانه‌های عدم تعهد در رابطه از مدت‌ها قبل نمایان می‌شود. تعهد یک فعل است؛ زیرا شما اعمالی را نسبت به همسر خود انجام می‌دهد تا به او بفهمانید که رابطه و زندگی مشترک برایتان اهمیت دارد و او را همراه همیشگی زندگی خود می‌دانید. هنگامی که مرد یا زنی بلاتکیف باشد که آخر این رابطه به کجا خواهد رسید، دیگر زندگی مشترک برای او امن نیست.
اگر همسر شما احساس کند به او خیانت کرده‌اید تمام رویا‌ها و آرزوهایی که برای یک عمر زندگی با شما در سر داشته است، فرو می‌ریزد. حتی اگر او خیانت شما را ببخشد و بخواهید زندگی مشترک را ادامه دهد، برای ساختن آنچه تخریب نموده‌اید باید بسیار تلاش کنید. اگر بعد از خیانت تصمیم به طلاق گرفتید، حتما به مشاوره طلاق مراجعه کنید.

دلیل ترس از نبود تعهد در رابطه چیست؟

دلیل ترس از نبود تعهد در رابطه چیست؟

ترس از نبود تعهد در رابطه، تیشه به ریشه زندگی مشترک شما می‌زند. تصور کنید خدایی نکرده عزیز شما برای یک عمل جراحی حساس و خطرناک در اتاق عمل است و شما ساعت‌ها تنها و بلاتکلیف، در سالن انتظار نشسته‌اید و ثانیه‌ها را می‌شمارید و منتظر یک خبر هستید؛ اما همه چیز در بی خبری محض است. ترس از نبود تعهد در زندگی مشترک، چیزی شبیه این حس بد و بلاتکلیفی است. دلیل ترس از نبود تعهد در رابطه چیست؟ دلبستگی ناایمن زوجین از یک سو و رفتارهای ناشی از بی‌ تعهدی همسر از سوی دیگر رابطه را ناامن می‌کنند. علاوه براین متاسفانه امروزه به دلیل کاهش مسئولیت‌پذیری در قشر جوان ترس از عدم تعهد در رابطه افزایش یافته است.

نتیجه‌گیری

تعهد در رابطه چیست؟ تعهد در رابطه، از ملزومات اساسی یک زندگی زناشویی موفق است که برای ساختن آن‌ باید خشت خشت آجر روی هم بگذارید و برای نگهداری آن همیشه مراقب باشید. احترام متقابل، توجه به نیازهای همسر، وقت گذاشتن برای یکدیگر، حمایت از همسر، ابراز عشق و محبت و برنامه ریزی برای آینده باعث ایجاد اعتماد در زندگی مشترک می‌شود. در مرکز مشاوره باتابان روانشناسان و مشاوران مومن، متعهد و متخصص در ایجاد تعهد و عشق و صمیمیت در زندگی مشترک به شما کمک می‌کنند. برای یک جلسه مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران