درمان وسواس از نظر امام علی (احادیث برای درمان وسواس فکری)

  • تایید شده توسط روانشناس
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
  • تاریخ به روز رسانی: ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
  • نویسنده:

درمان وسواس از نظر امام علی چگونه است؟ وسواس از دسته اختلالاتی است که ذهن و روان را آشفته می‌سازد و زندگی را مختل می‌کند. انواع این اختلال در همه افراد کم و بیش وجود دارد؛ اما تنها زمانی که باعث اختلال در عملکرد شود به عنوان یک اختلال روانی مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی از افراد قدرت مقابله با آن را دارند؛ اما برخی دیگر در دام آن اسیر می‌شوند. دین اسلام به سختی با وسواس مبارزه نموده است و می‌کوشد مسلمانان را از نظر فکری، غنی و توانا سازد تا هیچ گاه دچار افکار وسواسی و شک و تردید نگردند؛ همچنین برای درمان وسواس شستشو و سایر انواع آن راهکارهای ارائه نموده است. در ادامه به بحث درمان وسواس از نظر امام علی می‌پردازیم.

مفهوم درمان وسواس از نظر امام علی چیست؟

برای درمان وسواس از نظر امام علی باید با مفهوم آن در آیات و روات بیشتر آشنا شویم. در آیات متعددی واژه “وسواس” در قرآن کردیم آمده است (سوره‌های ناس، طه و اعراف) و منظور از آن نوعی اختلال روانی و فکری است که مترادف با ذهاب عقل بوده و باعث می‌شود افراد به سوی افکار ناخواسته کشیده شوند. ریشه این بیماری اضطراب است و فرد مبتلا به وسواس تابع اعمال و افکاری می‌باشد که از او سر می‌زند و درخود اراده‌ای برای مقابله با آن‌ها نمی‌بیند. به عنوان مثال یک فرد مبتلا به وسواس نجاست ممکن است لباسی را ده بار شستشو دهد؛ اما بازهم احساس کند نجس است. رویکردهای مختلف روانشناسی همچون رفتار درمانی و شناخت درمانی راهکارهایی را برای درمان این بیماری پیشنهاد می‌دهد. دین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین توحیدی برای همه جنبه‌های زندگی انسان راهبرد و برنامه دارد.

انواع وسواس و عامل بروز آن‌ها در آیات و روایات

انواع وسواس و عامل بروز آن‌ها در آیات و روایات

دو نوع وسواسی فکری و عملی وجود دارد که اعمال وسواسی معمولا در پاسخ به افکار وسواسی به وجود می‌آیند که نیازمند روان درمانی هستند. براساس آیات و روایات، شیطان، نفس و انسان‌های ابلیس سیرت از مهم‌ترین عوامل ایجاد آن هستند. علاوه براین نداشتن شناخت و آگاهی، وراثت، بحران‌های دوران نوجوانی، روش‌های تربیتی نامطلوب و حوادث تلخ دوران کودکی در ایجاد این اختلال نقش دارند. برای درمان وسواس از نظر امام علی روی عوامل ایجاد کننده آن تمرکز می‌شود.

احادیث و داستان‌ها درباره درمان وسواس از نظر امام علی

در پاسخ به کسانی که می‌گویند درمان وسواس در انتقال نجاست چیست؟ باید گفت بر اساس آیات و روایات، مهم‌ترین شیوه برای درمان وسواس، به ویژه در اموز مذهبی، بی‌اعتنایی نسبت به آن است؛ زیرا وسوسه می‌تواند فرد را در انجام مناسک و دستورات دینی، فرسوده و ناتوان نماید تا سرانجام همه چیز را رها کند و این همان هدف شیطان پلید است. امام صادق(ع) در پاسخ به کسانی که زیاد در نماز شک می‌کنند و دچار سواس می‌شوند، می‌فرماید: با شکستن نماز، شیطان پلید را به خودتان عادت ندهید که با این کار، او را به طمع اندازید؛ زیرا شیطان خبیث است و بر هر چه عادتش دهند، عادت می‌کند. پس هر یک از شما (که زیاد در نماز شک می‌کند)، به شک خود اعتنا نمایند و نمازش را زیاد نشکند؛ چون اگر چند مرتبه به شک خود اعتنا نکرد، دیگر دچار شک نخواهد شد. شیطان پلید می‌خواهد مطاع باشد؛ لذا اگر نافرمانی شود، دیگر به طرف شما نمی‌آید. برای درمان وسواس از نظر امام علی نیز باید شیطان را از خود ناامید سازید.

روش‌ های درمان وسواس فکری از نظر امام علی

روش‌ های درمان وسواس فکری از نظر امام علی

قبل از بیان روش‌های درمان وسواس از نظر امام علی ذکر این نکته ضروری است که گاهی شک و تردید به اختلال روانی حاد تبدیل می‌شود که نیازمند مراجعه به روانشناس و روان‌پزشک و مصرف دارو است. لذا برخی می‌پرسند داروی وسواس فکری چیست؟ برای مصرف دارو حتما باید به متخصص مراجعه کنید. از جمله روش‌های درمان وسواس فکری از نظر امام علی و براساس آیات و روایات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

دعا و توسل

شما هر راه دیگری هم برای رفع مشکلات خود انتخاب کنید، باز هم دعا و توسل جای خود را دارند. اولین سفارش برای درمان وسواس، دعا به درگاه خداوند و توسل به اهل بیت علیهم الاسلام است. هر چه می‌خواهید از خداوند بخواهید.

 

کمک گرفتن از نماز

خداوند در سوره بقره آیه شرفه 45 می‌فرماید: وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ یعنی در مسائل و مشکلات خود از صبر و نماز یاری بجویید. اهتمام به نماز اول وقت و تقوا و صبر می‌تواند در درمان این بیماری به شما کمک نماید.

 

تقویت اراده

در درمان وسواس از نظر امام علی باید عزم و اراده خود را تقویت نمایید. تقویت عزم و اراده، نیرویی شکست ناپذیر برای مقابله در برابر وسوسه‌های شیطان، نفس، فکر و خیال در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

مراقبه و مدیریت افکار

 اگر شما به وسواس در شستن محل ادرار مبتلا هستید و بعد از هربار طهارت فکر و خیالتان درگیر می‌شود باید افکار خود را مدیریت نمایید. مراقبه و ذهن آگاهی در پاک‌سازی ذهن نقش مهمی دارند. علاوه براین ورزش و فعالیت‌های جسمانی و سرگرمی، نشخوار فکری را به حداقل می‌رساند.

نتیجه‌گیری

در سیره معصومین راهکارها‌یی برای درمان و پیشگیری از مشکلات روانشناختی مانند وسواس غسل وجود دارد. دین اسلام تمام ابعاد زندگی بشر را در بر می‌گیرد و پاسخگوی نیازهای بشر است. در روانشناسی اسلامی برای درمان وسواس فکری و عملی راهکارهایی وجود دارد که شما را برای مواجهه با سایر مشکلات در زندگی نیز نیرومند می‌سازد. برای درمان وسواس از نظر امام علی به مرکز مشاوره باتابان مراجعه کنید تا روانشناسان و مشاوران مومن، متعهد و متخصص به شما کمک نمایند. برای یک جلسه مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران