تاوان خیانت چیست؟ (8 تاثیر مخرب بر زندگی)

  • تایید شده توسط روانشناس
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
  • تاریخ به روز رسانی: ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
  • نویسنده:

خیانت زناشویی از جمله مواردی است که در جامعه بیشترین نگرش منفی نسبت به آن وجود دارد و از جمله دلایل اصلی طلاق و جدایی می‌باشد. به سختی شما می‌توانید عملی را پیدا کنید که این حجم از مخالفت نسبت به آن وجود داشته باشد. اگر به دنبال این هستید که بدانید عوامل موثر در تاوان خیانت چیست؟ یکی از این عوامل، دیدگاه‌های منفی نسبت به آن در جامعه است. اکثریت قریب به اتفاق افراد متاهل انتظار دارند همسرشان فقط با آن‌ها رابطه جنسی و عاطفی داشته باشد، بنابراین هر گونه رابطه دوستانه با جنس مخالف را خیانت قلمداد می‌کنند.
البته نگرش‌ها نسبت به تعریف خیانت متفاوت می‌باشد، برخی خیانت را تنها ارتباط جنسی با جنس مخالف می‌دانند و برخی تعاریف دیگری از خیانت دارند. در هر صورت تاوان خیانت حتی گریبان‌گیر فرزندان شما هم خواهد شد. مسئله خیانت چیزی نیست که شما به تنهایی بتوانید با آن مقابله کنید؛ برای به حداقل رساندن پیامد‌های خیانت و بازسازی خویش و رابطه حتما به صورت تخصصی مشاوره خیانت دریافت نمایید.

مفهوم تاوان خیانت چیست؟

 مفهوم خیانت و تاوان خیانت چیست؟ خیانت در رابطه زناشویی، در واقع نقض پیمان زناشویی می‌باشد که عواقب جدی برای رابطه زناشویی به همراه دارد و یکی از شایع‌ترین دلایل زوج درمانی برای خانواده ها است. روابط فرازناشویی رشته‌های اعتماد بین زوجین را از بین می‌برد و این امر می‌تواند به زمانی طولانی‌تر برای بازیابی اعتماد و بهبود روابط نیاز داشته باشد. علاوه براین عواطف نیز نقش مهم در تاوان خیانت ایفا می‌کنند. افرادی که قربانی خیانت شده‌اند ممکن است با احساساتی مانند خشم، اندوه، ترس و… روبرور می‌شوند.

انواع تاوان خیانت چیست؟

انواع تاوان خیانت چیست؟

خیانت یک مفهوم پیچیده و چند بعدی است که دارای پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت در روابط شخصی، خانوادگی، اجتماعی و… می‌باشد. اعتماد کردن مجدد به فردی که یکبار نقض پیمان کرده است، دشوار می‌باشد. براساس مطالعات اینکه تاوان خیانت چیست؟ به عوامل متعددی همچون جنسیت، کیفیت و کمیت رابطه، وضعیت اقتصادی، فرهنگ و مذهب بستگی دارد. از جمله انواع تاوان خیانت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

پیامدهای عاطفی و روانی

پیامدهای عاطفی و روانی تاوان خیانت چیست؟ یکی از مهم‌ترین تاوان‌های خیانت پیامدهای عاطفی و روانی برای فرد خیانت‌کار و خیانت دیده است. نمی‌شود شما تلخی و مشکلی در زندگی مشترک به وجود بیاورید؛ اما خودتان مصون بمانید. لذا پس از خیانت، زن و شوهر انواع احساساتی همچون خشم، پرخاشگری، سوگ و… را تجربه می‌کنند که تصمیم ‌گیری درمورد ادامه رابطه را با مشکل مواجهه می‌نمایند. بنابراین هنگام وقع خیانت در رابطه حتما باید مشاوره زناشویی دریافت نمایید.

 

پیامدهای شناختی

تاوان خیانت با پیامدهای شناختی و تغییر دیدگاه فرد خیانت دیده نسبت به همسر خود همراه است. دیدگاه فرد قربانی نسبت به خود، دنیا و زندگی مشترک متزلزل می‌شود. باورهای مرکزی فرد نسبت به امنیت عاطفی، تعهد و اعتماد از بین می‌رود و دنیا و آدم‌ها را به عنوان عامل خطر و تهدید می‌بیند و ارزش‌های او نسبت به ازدواج تغییر می‌کند. برای بازسازی اعتماد از دست رفته باید صبور باشید.

 

پیامدهای فردی

پیامدهای فردی تاوان خیانت چیست؟ خیانت کیفیت زندگی فردی، کاری و اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جسم و روان را متزلزل می‌کند. کاهش قوای جسمانی، تحلیل انرژی روانی، احتمال بروز بیماری‌های مقاربتی، کاهش توجه به سلامت جسمانی از پیامدهای فردی تاوان خیانت هستند که زن و مرد را با مشکلات متعددی مواجهه می‌کنند.

 

تاوان خانوادگی خیانت

 

تاوان خانوادگی خیانت

 

یکی از مهم‌ترین عواقب خیانت، پیامد‌های خانوادگی آن است. اگر بپرسید مهم‌ترین پیامد خانوادگی تاوان خیانت چیست؟ از هم‌گسیختگی و فروپاشی خانواده گزاف‌ترین هزینه‌ای است که بابت خیانت متحمل می‌شوید. خیانت زناشویی از مهم‌ترین عوامل طلاق است. خیانت می‌تواند روابط خانوادگی و دوستانه زن و مرد را متزلزل کند.

 

تاوان اجتماعی خیانت

پیامدهای اجتماعی تاوان خیانت چیست؟ برقراری روابط فرازناشویی وجهه شما را در جامعه خراب می‌کند و باعث ایجاد نوعی نگرش منفی نسبت به شما می‌گردد. لیبل فرد خیانتکار، اعتماد افراد نسبت به شما را خدشه دار می‌کند و در روابط عاطفی نیز افراد در کنار شما احساس امنیت نخواهند داشت. بنابراین هنگام نقض پیمان ازدواج، زوجین باید سعی کنند از افشای آن خودداری نمایند و برای حل و فصل مسئله مشاوره روابط عاطفی دریافت کنند.

 

تاوان اقتصادی خیانت

در بعد اقتصادی، خیانت می‌تواند باعث ایجاد جدایی شود که نیازمند اقدامات قانونی و پرداخت مهریه و… می‌باشد؛ لذا فشار مالی زیادی بر مردان خیانتکار وارد می‌شود. علاوه براین طلاق می‌تواند باعث مختل شدن کارکردهای شغلی افراد شود. افرادی که به دلیل برقراری روابط فرازناشویی قصد جدایی دارند، حتما باید مشاوره طلاق دریافت کنند.

 

پیامدها برای فرزندان

 

پیامدهای خیانت برای فرزندان

 

خیانت جو خانه را پریشان و آشفته می‌کند و فرزندان در این میان ناخواسته قربانی می‌شوند. علاوه براین در صورت افشای آن، بار اجتماعی آن روی دوش فرزندان هم خواهد بود و برچسب پدر یا مادر خیانتکار روان آن‌ها را آزرده می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید تاوان خیانت چیست؟ حتما تاثیرات آن بر روی فرزندان را هم مورد توجه قرار دهید. توصیه می‌شود، فرزندان در جریان روابط فرازناشویی والدین قرار نگیرند و برای کاهش عواقب آن برای فرزندان، حتما شماره روانشناس را بگیرید.

 

پیامد قانونی

از نظر قانونی تاوان خیانت چیست؟ نقض پیمان زناشویی هنگامی از نظر قانونی قابل پیگیری می‌باشد که خیانت یا زنا اثبات شود. با خیانت زن، مرد می‌تواند با ارائه دادخواستی به دادگاه او اطلاق دهد. اگر مردی به زنش اتهام خیانت بزند و نتواند آن را اثبات کند، زن می‌تواند اعاده حیثیت نماید. اگر مردی خیانت کند و یا بدون اذن همسر اول خود، همسر دیگری اختیار نماید، زن می‌تواند حق طلاق را دریافت کند.

تاثیرات منفی تاوان خیانت بر افراد

تاثیرات منفی تاوان خیانت بر افراد

خیانت جنسی، عاطفی و آنلاین می‌تواند به طول عمر رابطه عاشقانه آسیب برساند و کیفیت اولیه رابطه را از بین ببرد. چنانچه فرض کنیم همسر شما به خاطر خیانت قصد جدایی ندارد، شما نیز پشیمان هستید و هر دو قصد دارید برای بازسازی رابطه خود تلاش کنید. این خیلی خوب است؛ اما بسیاری از زوجینی که قصد بازسازی رابطه خود بعد از روابط فرازناشویی را دارند، معتقدند مدت‌ها طول می‌کشد تا تصویری که از خیانت همسر در ذهنشان شکل گرفته را از بین ببرند و احساسات ناخوشایند خود را تعدیل نمایند.
بنابراین دوام عوارض تاوان خیانت مثل یک بگومگوی ساده نیست که زود فراموش شود؛ خیانت به ویژه برای فرد خیانت دیده با انواع احساسات ناخوشایند و افکار و نگرش‌های منفی همراه است که برای بهبودی به زمان زیادی احتیاج دارند. اما خوشبختانه به کمک متخصص این فرآیند به خوبی و سریع‌تر طی می‌شود. لذا این مسیر سخت است؛ اما ناممکن نیست.

باورهای اشتباه درمورد تاوان خیانت

باورهای اشتباهی درمورد تاوان وجود دارد که بر نحوه مقابله افراد با خیانت و عواقب آن تاثیر گذار می‌باشد. از جمله این باورهای اشتباه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • برخی تصور می‌کنند فقط فرد خیانتکار متضمن ضرر و زیان می‌شود و تاوان برقراری روابط فرازناشویی گریبان‌گیرش می‌گردد. در صورتی که فرزندان و خانواده و جامعه در این میان متحمل آسیب‌های فراوانی می‌شوند.
  • باور دیگری که ممکن است وجود داشته باشید این می‌باشد که برخی در پاسخ به به انواع تاوان خیانت چیست؟ فقط ابعاد مالی و اقتصادی را مطرح می‌کنند؛ اما عواطف، احساسات، روابط انسانی و…ت حت تاثیر قرار می‌گیرند که به آن‌ها اشاره شد.
  • یک باور شایع این است که تاوان خیانت باعث اصلاح رفتار فرد خیانتکار می‌شود؛ اما پشیمانی ضرر و زیان، مانعی جدی بر سر راه ارتکاب دوباره خیانت نیست. حتی اگر شما بدترین مجازات را هم در نظر بگیرید تا زمانی که فرد مشاوره تخصصی دریافت نکند، فکر و خیال خیانت به راحتی از ذهنش پاک نمی‌شود.
  • باور اشتباه دیگر درمورد تاوان خیانت چیست؟ این است که برخی تصور می‌کنند خیانت تنها مختص روابط عاطفی و عاشقانه است؛ اما در سایر روابط انسانی و کاری امکان نقض پیمان و حقوق وجود دارد.

راه‌ های مقابله با آثار تاوان خیانت چیست؟

راه‌ های مقابله با آثار تاوان خیانت چیست؟

بهترین راه حل برای مقابله تاوان خیانت چیست؟ خیانت نکردن! اولین و بهترین راهکار برای مقابله با پیامدهای منفی عملی ناخوشایند، عدم ارتکاب به آن است. اگر می‌خواهید ناخواسته در دام خیانت نیفتید، هرگونه ارتباط با جنس مخالف را به حداقل برسانید و روی اراده خود برای مدیریت احساسات خویش در حین رابطه حساب باز نکنید. مقابله با تاوان خیانت نیازمند صرف  وقت و انرژی برای رابطه و تامین نیازهای همسر است. از جمله راه‌های مقابله با تاوان خیانت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • ایجاد اعتماد: اعتماد مهم‌ترین عامل در بقای روابط انسانی می‌باشد. برای مقابله سالم با خیانت، اعتماد از دست رفته را بازسازی نمایید.
  • توسعه مهارت‌های ارتباطی: مهارت‌های ارتباطی همچون گوش دادن فعال، بیان نیازها، همدلی، حل مسئله، تصمیم‌گیری و… به پیشگیری از بروز خیانت کمک می‌کند.
  • ارتقاء ارزش‌های اخلاقی: ارزش‌های اخلاقی و اعتقادات مذهبی به عنوان مثال ترس از تاوان دل شکستن از نظر خدا، از افراد در برابر نقض پیمان زناشویی محافظت می‌کند.
  • آموزش و آگاهی: افزایش آگاهی افراد درمورد اینکه تاوان خیانت چیست؟ و شناخت نشانه‌ها و رفتارهای پیش از خیانت کدامند؟ یادگیری این موارد می‌تواند از بروز خیانت پیشگیری کند.
  • حمایت و مشاوره: خیانت معمولا به دلیل وجود مشکل در رابطه زناشویی ایجاد می‌شود. هنگام بروز تعارض و اختلاف در زندگی زناشویی حتما به متخصص مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

عواقب و پیامدهای تاوان خیانت چیست؟ خیانت مفهومی پیچیده و چند بعدی است که زندگی زوجین را در ابعاد فردی، زوجی، خانوادگی، اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به جسم و روان آسیب‌های جدی وارد می‌کند. برای مقابله  با تاوان خیانت، بهترین کار خیانت نکردن است. برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از خیانت حتما به متخصص مراجعه کنید. خیانت مسئله‌ای نیست که شما به تنهایی از عهده حل و فصل آن بر بیایید.
در مرکز مشاوره باتابان مشاوران و روانشناسان مومن، متعهد و متخصص در مشاوره خانواده و روابط عاطفی آماده خدمت رسانی به شما در هر کجای ایران و خارج از ایران می‌باشند. از سایت باتابان وقت رزرو نمایید و اگر به راهنمایی نیاز دارید با پشتیبانان مرکز در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران