عواقب خیانت مرد به زن (12 تاثیر + مقابله با آسیب ها)

  • تایید شده توسط روانشناس
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
  • تاریخ به روز رسانی: ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
  • نویسنده:

خیانت از جمله موضوعاتی است که حتی صحبت در رابطه با آن می‌تواند واکنش‌های منفی همه‌ی افر اد را در پی داشته باشد. بسیاری از زوجین می‌توانند عبور از خط قرمزهای مختلف را تحمل کند. اما، تحمل خیانت آسان نیست. علت این امر به پیامدهای آن باز می‌گردد. زوجینی که عواقب خیانت مرد به زن را درک کرده‌اند، می‌دانند برخی مشکلات ایجاد شده در این موقعیت اثرات منفی بسیار شدیدی دارد. بنابراین، باید با مشاوره خیانت در میان گذاشته شود. ما در این مقاله بیشتر به اثرات منفی خیانت مرد به زن می‌پردازیم.

عواقب خیانت مرد به زن چیست؟

عواقب خیانت مرد به زن چیست؟

مهمترین عواقب خیانت مرد به زن شامل موارد زیر است:

 

تغییرات مغزی

براساس تحقیقات انجام شده، عشق و مواد مخدر با ترشح دوپامین می‌توانند تأثیرات مشابهی بر مغز بگذارند. دوپامین با احساس لذت و رضایت مرتبط است و می‌تواند اعتیاد ایجاد کند. زمانی که یک زن خیانت و احساس طرد شدن را تجربه کند، احتمال تغییر ترکیب شیمیایی مغز او وجود دارد. در نتیجه، در شمارش عواقب خیانت مرد به زن علائمی مانند کناره‌گیری نیز در زنان مشاهده شده است و ما را به این فکر وادار می‌کند که آیا خیانت قابل بخشش است؟

 

افسردگی و اضطراب

مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب با خیانت ارتباط دارد. افرادی که خیانت را تجربه کرده‌اند، معمولاً تغییرات خلقی را با شدت بیشتری نشان می‌دهند. این افراد، برای مدت حداقل دو هفته برای انجام فعالیت‌های روزانه خود انرژی لازم را ندارند. اشتهای آن‌ها تغییر می‌کند. تنهایی را ترجیح می‌دهند. نشخوارهای فکری فراوانی دارند. احساس غم، ناامیدی و پوچی بر روان آن‌ها غلبه دارد. علاوه بر این موارد، این افراد ممکن است اضطراب رابطه را نیز تجربه کنند. این اضطراب باعث می‌شود فرد نسبت به خود احساس ناامنی بالایی داشته باشد. به شریک زندگی خود شک کند. همچنین، بیش از حد نگران این موضوع باشد که ممکن است بار دیگر مورد خیانت قرار گیرد. بنابراین، دغدغه‌ای که این افراد را به مشاوره می‌کشاند این است که چگونه بعد از خیانت اعتماد کنیم و با نشخوارهای فکری ناشی از این موضوع مقابله نماییم؟

 

اختلال استرس پس از خیانت

شاید تصور کنیم اختلال استرس پس از سانحه صرفاً بعد از حوادثی مانند تصادف، بلایای طبیعی، مرگ عزیزان و … ایجاد می‌شود. با این حال، بسیاری از افرادی که با خیانت همسر خود مواجه می‌شوند نیز تروما تجربه می‌کنند و ممکن است دچار اختلال استرس پس از خیانت (PISD) شوند. علائم این اختلال تا حدودی مشابه علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است. اما، همچنین شامل افزایش افسردگی و اضطراب می‌باشد که ناشی از پارانویای خیانت مجدد است. همچنین، این افراد برخی تغییرات مغزی را نیز تجربه می‌کنند که به احساس طرد شدگی از طرف شریک خود باز می‌گردد.

 

تغییر در عزت نفس و ارزش‌های فردی

 

تغییر در عزت نفس و ارزش‌های فردی با خیانت

 

در بررسی عواقب خیانت مرد به زن دور از ذهن نیست، فردی که به او خیانت شده است خیانت را درونی و خود را به خاطر این اتفاق سرزنش می‌کند. در نتیجه، عزت نفس او آسیب می‌بیند. شاید این تصور برای او ایجاد شده است که همسرم به من خیانت کرد چون من زیبا نبودم، نتوانستم نیازهای او را برآورده کنم، دوست داشتنی نیستم، کمالات زیادی ندارم، او را خوب کنترل نکردم و هزاران جواب فرضی دیگر. روانشناسی خیانت مرد به زن می‌تواند به ایجاد نگرش صحیح نسبت به این مشکل کمک کند.

 

احساس از دست دادن

در عواقب خیانت مرد به زن بسیاری از خیانت دیدگان اذعان می‌کنند که این رابطه از دست رفته است. به نوعی هر چه تلاش کنند و تصمیم بگیرند مشکلات را برطرف کنند، این رابطه هرگز مثل گذشته نخواهد بود. در این شرایط، برخی تجربیات دشوار مانند مرگ عزیزان و … نیز می‌تواند غم و اندوه را تشدید کند.

 

عدم اعتماد به روابط آینده

 

The consequences of a man's cheating on a woman

 

زنانی که زندگی‌شان قربانی خیانت در رابطه می‌شود، معمولاً با مشکلات شدیدی برای اعتماد کردن به دیگران درگیر می‌شوند. بنابراین، این افراد در روابط دیگر حتی روابط با فرد جدید چالش‌هایی دارند. احساس می‌کنند نمی‌توانند به خودشان اعتماد کنند. اما، این پایان راه نیست، روانشناسی خیانت با همین هدف ایجاد شده است. در نتیجه، به افراد کمک می‌کند تا چالش‌های ارتباطی خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت نمایند.

عواقب خیانت مرد به زن بر فرزندان

عواقب خیانت مرد به زن بر فرزندان

بخش عظیمی از آسیب‌ها و عواقب خیانت مرد به زن به بررسی این تأثیرات بر فرد خیانت دیده پرداخته است. حتی درک این احساس و تجربیات نیز ملموس‌تر است. با این حال، در این شرایط کودکان نیز به شدت متأثر می‌شوند. بخشی از مهمترین عواقب خیانت مرد به زن بر کودکان عبارتند از:

 

احساس می‌کنند رها شده‌اند

حتی اگر هر دو والد بعد از خیانت هنوز در یک خانه زندگی کنند، باز هم احساسات منفی ناشی از این اتفاق کودکان را درگیر می‌کند. در نتیجه، به گفته کیمبرلی فریدموتر، نویسنده کتاب پرفروش قدرت ناخودآگاه، این کودکان احساس طرد شدن را تجربه می‌کنند که می‌تواند تأثیر به شدت منفی در آینده و سلامت روان آن‌ها داشته باشد.

 

خیانت را درونی می‌کنند

بچه‌ها ناخودآگاه اتفاقات درون منزل را درونی می‌کنند و با آن درگیر می‌شوند. پس، حتی اگر هیچ دخلی به خیانت نداشته باشند، باز هم سعی دارند آشتی برقرار کنند. کودکان باهوش به تغییر رفتار والدین خود توجه می‌نمایند. در نتیجه، اگر واکنش منفی مانند غمگینی و عصبانیت دریافت کنند آشفته می‌شوند.

 

همه چیز را زیر سؤال می‌برند

کودکان زمانی که احساس کنند فضای خانه مانند گذشته نیست با پرسش‌های درونی و سپس از والدین سعی دارند نوعی اطمینان از شرایط را برای خود فراهم کنند. بنابراین، مراقب عواقب خیانت مرد به زن بر کودکان خود باشید. به آن‌ها احساس دوست داشته شدن بدهید.

 

در آینده خیانت می‌کنند

کودکانی که شاهد خیانت هستند، دو برابر بیشتر از دیگران احتمال دارد مرتکب خیانت شوند.

 

ممکن است افسرده شوند

اگرچه جدا کردن احساسات خود در مورد خیانت کار دشواری است، اما برای یک دقیقه خود را به جای فرزندتان بگذارید. کودک شما ممکن است بی‌انگیزه و افسرده شود. در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشد یا به عنوان راهی برای ابراز خشم و رنجش درونی خود تسلیم قلدری شود.

 

 نمی‌توانند به هیچ یک از والدین اعتماد کنند

سخت‌ترین فشاری که یک کودک باید تحمل کند این است که پایگاه امنی ندارد. این کودکان معمولاً پرخاش می‌کنند؛ همچنین بی‌اشتهایی عصبی را تجربه می‌نمایند، نمی‌توانند تعامل خوبی با همسالان داشته باشند و خجالت زدگی در این افراد فراوان دیده می‌شود. در نتیجه، معمولاً اعتماد کردن به دیگران و خصوصاً والدین برای آن‌ها دشوار است. حتی اگر لازم باشد با یک یا هر دو والد زندگی کنند باز هم نمی‌توانند به آن‌ها اعتماد کنند.

روش های مقابله با آسیب های خیانت مرد به زن

روش های مقابله با آسیب های خیانت مرد به زن

زمانی که با عواقب خیانت مرد به زن مواجه می‌شویم، مهم آن است که در چرخه‌ انفعال گرفتار نشویم. در واقع، به دنبال راهی برای برون رفت از این شرایط باشیم. متخصصان زوج درمانی باتابان توصیه می‌کنند در این شرایط،

 

  • از درمیان گذاشتن این موضوع با دوستان و آشنایان بپرهیزید.
  • در رابطه با این موضوع با یک درمانگر متبحر در زمینه مسائل زوجین صحبت کنید.
  • قدم به قدم مراحل را با نظر او پیش ببرید.
  • همچنین، بیشتر از گذشته به خودتان اهمیت بدهید.
  • هر چقدر گرایش به هیجانات منفی و دوری از موقعیت‌های اجتماعی دارید، برعکس آن عمل کنید.
  • مراقب کودکان خود باشید که بیش از حد با این فرآیند درگیر نشوند.
  • بدانید دنیا به آخر نرسیده و این پایان راه نیست.
  • افراد زیادی توانسته‌اند با مشاوره تخصصی زندگی خود را از نو و محکم‌تر بسازند.

نتیجه گیری

همه‌ افراد در زندگی خود زخم‌های روانی را تجربه می‌کنند. زخم‌هایی که تا سال‌ها پس از اتمام آن هنوز ردی از آن‌ها باقی است. در مواجهه با عواقب خیانت مرد به زن با این حال، عکس‌العمل افراد تعیین می‌کند که زودتر زخم روان خود را درمان و بهتر با شرایط کنار بیایند. در این مرحله، افراد کاملاً مختار هستند تا راه مورد علاقه خود را انتخاب کنند. اگر مایلید برای مقابله با این مشکل بهترین تصمیم گیرنده باشید، فرصت دریافت یک مشاوره حرفه‌ای و همدلانه از مشاوران باتابان را از دست ندهید. ما در کنار شما هستیم تا بدانید مشکل شما راه حل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران