چرا مردان به زنی که دوستش دارند خیانت میکنند؟ (روش مقابله)

  • تایید شده توسط روانشناس
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
  • تاریخ به روز رسانی: ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
  • نویسنده:

مرد اگر زنش را دوست داشته باشد هیچ وقت به او خیانت نمی‌کند، اگر مردی به زنش خیانت کرد حتما او را دوست ندارد، خیانت فقط در روابط سرد و روابط زناشویی بد اتفاق می‌افتد، اگر همسرتان به شما خیانت کرد حتما از او طلاق بگیرید زیرا دیگر امیدی به بهبود رابطه شما نیست و بسیاری دیگر از حرف‌هایی که می‌شنویم و کارکردی جز فروپاشی زندگی زناشویی ندارند. مشاوره خیانت تاکید می‌کند همیشه خیانت در یک رابطه بد و ناسالم رخ نمی‌دهد، در برخی از مواقع مردها با وجود اینکه زندگی مشترک و همسرشان را دوست دارند ممکن است باز هم پیمان زناشویی را نقض نمایند؛ اما چرا مردان به زنی که دوستش دارند خیانت میکنند؟ چه اتفاقی رخ می‌دهد زمانی که افراد احساس می‌کنند زندگی زناشویی خوبی دارند، با خیانت همسر مواجهه می‌شوند؟

چرا مردان به زنی که دوستش دارند خیانت میکنند؟

اگر می‌خواهید بدانید چرا مردان به زنی که دوستش دارند خیانت میکنند؟ روانشناسی خیانت مرد به زن را مطالعه کنید. این دیدگاه بر این باور است که خیانت مرد به زن گاهی به دلیل رابطه زناشویی ناسازگار، نبود عشق و علاقه بین زوجین و در برخی از مواقع به دلیل مسائل مالی، مشکلات اجتماعی و… خارج از زندگی زناشویی می‌باشد. عواقب خیانت مرد به زن باتوجه به دلیل و بسترهای آن متفاوت می‌باشد.  تجارب بالینی ما نیز نشان می‌دهد، نقض پیمان زناشویی پایان عشق و علاقه زوجین نیست. برخی از مردان بیان می‌کند این اتفاق در عرض چند لحظه و چنان سریع اتفاق افتاد که نفهمیدم چه شده است. در جلسات زوج درمانی این مردان با هزار قسم و آیه اظهار می‌دارند که همسر و زندگی زناشویی خود را دوست دارند. پس دلایل مردان برای خیانت به زنی که دوستش دارند چیست؟

دلایل روان شناسی خیانت مردان به زنی که دوستش دارند

دلایل روان شناسی خیانت مردان به زنی که دوستش دارند

از نظر روان شناسی عوامل مختلفی هستند که موجب می‌شوند مردان به زنی که دوستش دارند خیانت کنند. روزی زن و مردی برای خیانت به مرکز مراجعه کردند. مرد با فردی که اصلا مطابق با معیارهایش نبود رابطه برقرار کرده بود. همسری بسیار زیبا و با اخلاق و مهربان داشت و مرد اصرار داشت که من همسر خودم را دوست دارم و نمی‌خواهم زندگی زناشویی خود را از دست بدهم؛ اما چرا مردان به زنی که دوستش دارند خیانت میکنند؟ عواقب خیانت مرد به زن چیست؟  از نظر روان شناسی دلایل متعددی وجود دارد. قبل از ذکر دلایل این نکته ضروری است که هیچ دلیل و مجوزی برای نقض پیمان زناشویی و برقراری روابط فرازناشویی وجود ندارد. آنچه که ما مطرح می‌کنیم برای شناخت دقیق این موضوع و پیشگیری و درمان آن می‌باشد. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌شود:

 

برآورده نشدن نیازهای مرد در زندگی زناشویی

چرا مردان به زنی که دوستش دارند خیانت می‌کنند؟ از مهم‌ترین اهداف ازدواج تامین نیازهای عاطفی، جنسی، اجتماعی و… زوجین است. ویلیام گلاسر که نظریه نیازها را مطرح کرده است، پنج نیاز را مطرح می‌کند (نیاز به بقا، آزادی، عشق، قدرت و تفریح) که در زنان و مردان وجود دارند. در زوجین باید شدت و اولویت آن‌ها به یکدیگر نزدیک باشد. گلاسر بر این باور است، عدم ارضای این نیاز‌ها می‌تواند موجب از هم پاشیدگی زندگی زناشویی شود و مردان را برای تامین نیازهای خود به سمت برقراری روابط فرازناشویی سوق دهد. زیرا نیازهای ایشان تامین نمی‌شود و به جای گفت و گو و دریافت مشاوره تخصصی راحت‌ترین راه را انتخاب کرده و برای تامین نیازهای خود به افراد دیگری پناه می‌برند.

 

سبک دلبستگی ناایمن

مردانی که در رابطه خود احساس امنیت ندارند به دنبال تامین آن در روابط فرازناشویی هستند. به عنوان مثال تصور کنید مردی همسرش را واقعا دوست دارد؛ اما به دلیل دلبستگی ناایمن، پیوسته به این فکر می‌کند که آیا او هم مرا دوست دارد؟ آیا تا آخر با من می‌ماند؟ بنابراین یک پاسخ دیگر برای سوال چرا مردان به زنی که دوست دارند خیانت میکنند، این است که در افراد  دارای سبک دلبستگی ناایمن امکان نقض پیمان زناشویی بیشتر است.

 

اعتماد به نفس پایین

اگر همسرتان شما را دوست داشته باشد؛ اما در رابطه زناشویی اقتدار و اعتماد‌به‌نفسش از بین برود به دنبال راه‌های دیگری برای جبران آن خواهد بود. زنانی که مدام همسرشان را سرزنش می‌کنند، غرور و اقتدار و کارآمدی او را زیر سوال می‌برند، اعتماد‌به‌نفسش را خرد می‌کنند و به مقایسه ایشان با دیگران می‌پردارند، زمینه‌های خیانت را فراهم می‌کنند.

 

اختلالات روانی و مسائل شخصیتی

 

اختلالات روانی و مسائل شخصیتی دخیل در خیانت

 

اختلالات روانی و ویژگی‌های شخصیتی، می‌تواند موجب برقراری روابط فرازناشویی و نقض پیمان ازدواج گردد. مثلا افرادی که به اختلال دوقطبی مبتلا هستند احتمال خیانت آن‌ها در فاز مانیا، افزایش می‌یابد. یا افراد مبتلا به برخی اختلالات و رگه‌های شخصیتی، مانند شخصیت مرزی و نمایشی با وجود اینکه همسر خود را دوست دارند، ممکن است به او خیانت کنند. در هر صورت خیانت در رابطه رشته‌های عاطفی زوجین را می‌گسلد و اعتماد ایجاد شده را از بین می‌برد.

 

عقده‌ها و مسائل حل نشده کودکی

چرا مردان متاهل خیانت میکنند؟ عقده‌ها و مسائل حل نشده کودکی مثل آزار و اذیت‌های جسمی و جنسی، دیدن خیانت والدین، غفلت و سوءاستفاده عاطفی، مسائلی هستند که ریسک برقراری روابط فرازناشویی را افزایش می‌دهند.

روش های مقابله با مردان خیانتکار

روش های مقابله با مردان خیانتکار

حالا که درمورد چرا مردان به زنی که دوستش دارند خیانت میکنند، دانستیم سوال دیگر این است که با مردان خیانتکار چه کار کنیم؟ برخی از افراد، غیرحرفه‌ای و بدون آنکه از عواقب حرفی که می‌زنند آگاه باشند، متعصبانه می‌گویند باید از مردان خیانتکار طلاق گرفت و نمی‌شود با آن‌ها زندگی کرد! این آسان‌ترین و بدترین واکنشی است که می‌توان در برابر خیانت مردان نشان داد؛ اما آیا خیانت قابل بخشش است؟ بله، خیانت قابل بخشش است و جدایی اولین راه‌ حل متخصصان در برابر آن نیست. از جمله روش‌های مقابله با خیانت مردان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • از هرگونه واکنش احساسی و قضاوت زودهنگام بپرهیزید. اگر چه سخت است ولی صبر کنید و عاقلانه و حرفه‌ای با موضوع برخورد نمایید.
  • درمورد مشکل خود با افراد غیر متخصص اصلا صحبت نکنید؛ زیرا با پاسخ‌های احساسی و غیر حرفه‌ای زندگی زناشویی شما را به خطر می‌اندازد.
  • به هیچ وجه در حضور فرزندان و دیگر اعضای خانواده همسر خود را مورد بازخواست قرار ندهید و روابط او را افشا نکنید.
  • در درخواست جدایی صبور باشید و نشخوار فکری و افکار منفی را به حداقل برسانید.
  • حتما به یک متخصص متعهد مراجعه کنید و صبورانه جلسات مشاوره را پیگیری نمایید.
  • به دنبال مقصر نباشید؛ سرزنش کردن خود و متهم نمودن همسر، شرایط عقلانی مواجهه با مسئله را سخت می‌کند.
  • فارغ از پاسخ سوال چرا مردان به زنی که دوستش دارند خیانت میکنند، هیچ کس منکر قبح خیانت و اشتباه فرد خیانتکار نیست؛ اما باید ببینید بهترین تصمیم چیست؟ چقدر امید به بازسازی زندگی زناشویی وجود دارد؟
  • هر تصمیمی می‌گیرید عواقب فردی، خانوادگی، اجتماعی، عاطفی و اقتصادی آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.
  • اگر فکر می‌کنید دیگر هیچ وقت نمی‌توانید به همسر خود اعتماد کنید، این فرضیه را اصلاح نمایید. بله، بازسازی اعتماد از دست رفته دشوار می‌باشد؛ اما ناممکن نیست. حتما باید به روان شناس مراجعه کنید تا این فرآیند را طی نمایید.

نتیجه‌گیری

چرا همسرم بهم خیانت میکنه؟ خیانت به معنای دوست نداشتن همسر و نشانه ترک زندگی زناشویی نیست. عوامل متعددی در برقراری روابط فرازناشویی وجود دارد که خطر بزرگی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. صرفه‌نظر از پاسخ‌هایی که برای سوال چرا مردان به زنی که دوستش دارند خیانت میکنند، مطرح شد باید از هرگونه واکنش تکانشی و هیجانی پرهیز نمایید. مسئله خیانت چیزی نیست که شما به تنهایی و یا با کمک دوستان و آشنایان بتوانید آن را حل کنید. پس حتما به متخصص مراجعه نمایید. در مرکز مشاوره باتابان روان شناسان و مشاوران متعهد و متخصص در خیانت به شما کمک می‌کنند، بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید و اعتماد از دست رفته رابطه خود را بازسازی کنید. در هر کجای ایران و خارج از ایران که هستید به صورت اینترنتی وقت رزرو نمایید و در صورت نیاز به راهنمایی با پشتیبانان مرکز تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران