روابط زناشویی از نظر روانشناسی (زندگی و رابطه زن و مرد)

  • تایید شده توسط روانشناس
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
  • تاریخ به روز رسانی: ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
  • نویسنده:

برقراری ارتباط یکی از‌ مهم‌ترین نیازهای انسان‌ها می‌باشد که از گهواره تا گور وجود دارد. این نیاز و اهمیت آن در طول دوره‌های مختلف رشد، تغییر می‌کند، در سن جوانی و بزرگسالی ارتباط با همسر اهمیت به سزایی دارد. روابط زناشویی از نظر روانشناسی پایه و اساس پایداری خانواده می‌باشند. زندگی زناشویی از سه بعد اساسی تعهد، عشق و رابطه جنسی تشکیل شده است؛ ضعف یا فقدان هر یک از ابعاد زندگی زوجین را به مخاطره می‌اندازد. متاسفانه به دلیل مسائل اجتماعی و درگیری‌های روزمره در دنیای شلوغ ما، بسیاری از زوجین بایدها و نبایدها، اصول و شیوه‌های مناسب برقراری ارتباط در زندگی مشترک خود بی توجه هستند. وقتی به خود می‌آیند که دیگر چیزی از زندگی زناشویی باقی نمانده است. مشاوره زناشویی در تقویت ارتباط زوجین نقش مهمی ایفا می‌نماید.

بررسی روابط زناشویی از نظر روانشناسی

تا کنون کسی را دیده‌اید که بدون آموزش پشت فرمان بنشیند و یک مسیر طولانی رانندگی کند؟ اصلا شما به چنین کسی اعتماد می‌کنید؟ افراد برای آموزش رانندگی زمان نسبتا زیادی را صرف می‌کنند و هزینه می‌دهند تا مهارت‌های رانندگی را فرا بگیرند؛ اما برای آموزش مهارت‌های زندگی چه قدر زمان می‌گذارید؟روابط زناشویی از نظر روانشناسی برای دوام و پایداری به مهارت و مراقبت احتیاج دارند. برای کسب رضایت در زندگی زناشویی زوجین باید به نیازهای عاطفی و جنسی یکدیگر پاسخ بدهند. روانشناسی زناشویی براین باور است که اگر روابط زناشویی بتواند نیازهای زوجین را برطرف کند و موجب رشد و تعالی ایشان شود، رضایت زناشویی تحقق می‌یابد.

بایدها در روابط زن و شوهر از نظر روانشناسی

بایدها در روابط زن و شوهر از نظر روانشناسی

در روابط زناشویی از نظر روانشناسی، زوجین بعد از ازدواج باید بخشی از آزادی خود را کنار بگذارند. اگر شما ازدواج کرده‌اید و هنوز هم به دنبال آزادی و استقلال شخصی خود هستید، سخت در اشتباه می‌باشید. در زندگی زناشویی باید بتوانید بین فردیت و زوجیت تعادل ایجاد نمایید و حفظ سلامت و امنیت خود، همسرتان و رابطه را اولویت قرار دهید. از جمله بایدها در روابط زن و شوهر از نظر روانشناسی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

گفت و گو کنید

با صحبت و گفت و گو بسیاری از مسائل و تعارضات بین زوجین برطرف می‌شود. به شرط آنکه دنبال مقصر نباشید و بخواهید به بهبود رابطه خود کمک کنید. در روابط زناشویی از نطر روانشناسی زوجین باید وقت معینی را به صورت روزانه، یا هفتگی برای گفت و گو و مذاکره اختصاص دهند. در گفتگوی زوجین باید درمورد نیازها، انتظارات و خواسته‌های خود و مسائلی که به بهبود زندگی زناشویی کمک می‌نماید، حرف بزنید.

 

صادق و شفاف باشید

اگر خواسته‌ای از همسر خود دارید آن را به صورت مستقیم و شفاف مطرح کنید. انتظار نداشته باشید همسرتان با سکوت شما خواسته‌های شما را تشخیص دهند. به عنوان مثال اگر حالتان بد است و نیاز دارید همسرتان شما را در آغوش بگیرد به او بگویید یا اینکه از دستش ناراحت هستید برایش توضیح دهید. تا شما حرف نزنید که نمی‌داند درون ذهنتان چه می‌گذارد. این حرف که کسانی که یکدیگر را دوست دارند می‌دانند در ذهن پارتنرشان چه می‌گذرد، کاملا اشتباه است. در واقع در تقویت روابط زناشویی از نظر روانشناسی باید بدانید که ذهن‌خوانی یک تحریف شناختی است.

 

احساسات خود را ابراز نمایید

خانواده بهترین محل برای ابراز احساسات خوشایند و ناخوشایند است؛ بنابراین در ابراز احساسات خود بخیل نباشید و نسبت به ابراز احساسات دیگران بی‌تفاوت عمل نکنید. بی توجهی مرد به زن و عدم ابراز احساسات، پیامدهای بسیاری برای خانواده به همراه دارد.

 

به یکدیگر احترام بگذارید

یکی از اصول مهم روابط زناشویی از نظر روانشناسی، احترام متقابل است. در واقع شاید بتوان گفت مهم‌ترین تعرف دوست داشتن از نظر روانشناسی رابطه، احترام به همسر و دوست داشتنی‌های او می‌باشد. زن و شوهری که به یکدیگر بی‌احترامی می‌کنند، پل‌های پشت سر خود را تخریب می‌نمایند.

 

نیازهای یکدیگر را برطرف کنید

 

بررسی روابط زناشویی از نظر روانشناسی

 

در روابط زناشویی از نظر روانشناسی اینکه زوجین برای برآورده نمودن نیازهای یکدیگر تلاش کنند و در برخی مواقع از خواسته‌های شخصی خود بگذرند، نه تنها احترام و ارزش آن‌ها را از بین نمی‌برد بلکه باعث محبوبیت آن‌ها در خانواده و اجتماع می‌شود. اگر برای رفع نیاز همسرتان از خواسته شخصی خود بگذرید در واقع به نفع خود و حفظ آرامش در رابطه عمل کرده‌اید. مشاوره جنسی در بررسی نیازهای جنسی زوجین و کسب رضایت جنسی نقش مهمی دارد.

 

به پیشنهادات و خواسته‌های همسر خود توجه کنید

در روابط زناشویی از نظر روانشناسی باید از همسر خود نظر خواهید کنید و به پیشنهادات او اهمیت بدهید. مثلا اگر همسرتان دوست دارد لباس شما یک رنگ خاصی باشد به خواسته او توجه نمایید. البته این به معنای زیر پا گذاشتن اصول و اعتقادات شخصی نیست. بلکه نشان توجه و اهمیت به همسرتان است.

نبایدها در روابط زناشویی از نظر روانشناسی

در روابط زن و شوهر از نظر روانشناسی برخی از رفتارها می‌توانند خانواده را به ورطة نابودی بکشانند و زندگی زوجین را نابود کنند. براساس روانشناسی رابطه قبل ازدواج، بسیاری از رفتارهای آسیب‌زا در رابطه قبل از ازدواج خود را نشان می‌دهند که به عنوان ریسک فاکتور باید مورد توجه قرار بگیرند. نبایدها در روابط زناشویی از نظر روانشناسی شامل موارد زیر است:

 

دنبال مقصر نباشید

در مسائل و چالش‌های ازدواج عوامل متعددی دخیل می‌باشد. لذا به دنبال مقصر نباشید، در عوض سعی کنید مسائل و چالش‌های زندگی مشترک خود را حل کنید.

 

سرزنش نکنید

سرزنش کردن همسر به خاطر عیوب و اشتباهات، به تدریج رابطه را سرد و اعتماد به نفس او را ازبین می‌برد. فرد سرزنش کننده ارزش و اعتبار خود را از دست داده و به عنوان یک فرد قدرنشناس شناخته می‌شود.

 

مقایسه نکنید

در روابط زناشویی از نظر روانشناسی، مقایسه ممنوع است. شما ظاهر زندگی دیگران را می‌بینید؛ لذا ظاهر زندگی ایشان را با باطن زندگی خودتان مقایسه می‌کنید. به عبارت دیگر شرایط زندگی افراد متفاوت است و عوامل متعددی در گذشته و حال بر زندگی زوجین تاثیر می‌گذارد. برخی می‌گویند چرا مردان بعد از رابطه سرد می‌شوند؟ مجموعه‌ای از رفتارهایی مثل سرزنش، توهین و مقایسه یکی از علل سردی مرد بعد از رابطه هستند.

 

مسائل و مشکلات خود را بیرونی نکنید

در روانشناسی زناشویی هرگونه دخالت دادن دیگران در زندگی زناشویی اکیدا ممنوع می‌باشد. اگر در زندگی مشترک خود با چالش و مشکلی مواجهه شدید سعی کنید بدون دخالت دیگران آن را حل کنید و در صورتی که نیاز به کمک داشتید به متخصص مراجعه نمایید. نظرات دیگران معمولا غیرعلمی است و در بسیاری از موارد بر رابطه شما تاثیرات منفی می‌گذارد. چنانچه به حمایت اطرافیان خود نیاز داشتید بدون ذکر جزئیات و خراب کردن وجهه همسر از آن‌ها کمک بگیرید.

اهمیت کمک گرفتن از روانشناسی زندگی زناشویی

اهمیت کمک گرفتن از روانشناسی زندگی زناشویی

در چرخة زندگی زناشویی دوره‌های متعددی وجود دارد که با چالش‌ها و بحران‌ها همراه می‌باشد و بر روابط زن و شوهر تاثیر می‌گذارد. مراجعه به روانشناس به شما کمک می‌کند که این دوره‌ها را با رشد و یادگیری پشت سر بگذارید. در روابط زناشویی از نظر روانشناسی رابطه به مراقبت احتیاج دارد وگرنه در روزمرگی‌ها و چالش‌های زندگی سرد می‌شود و زوجین شوق و ذوق خود را از دست می‌دهند. توجه نمایید که گاهی خیلی زود دیر می‌شود. متاسفانه برخی از زوجین تمام پل‌های پشت سر خود را خراب می‌کنند بعد به دنبال کمک می‌روند. در این وضعیت زخم‌هایی ایجاد شده که مدت‌ها می‌ماند، روانشناس در التیام این زخم‌ها و بازسازی زندگی زناشویی نقش مهمی ایفا می‌کند.

چه زمانی در روابط زناشویی نیاز به مشاوره داریم؟

چه زمانی در روابط زناشویی نیاز به مشاوره  داریم؟

در دنیای دیجیتال و شلوغ، زمان آنقدر سریع و بی‌رحمانه می‌گذرد که تا به خود می‌آییم، می‌بینیم هر کاری کرده‌ایم، جز زندگی! ما می‌مانیم و حسرت روزهایی که دیگر تکرار نمی‌شوند؛ اما حسرت که مشکلی را حل نمی‌کند. در روابط زن و شوهر از نظر روانشناسی جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است. روانشناس به شما کمک می‌کند “زندگی را، زندگی کنید” و در شلوغی‌های زندگی خودتان و عزیزانتان را گم نکنید. علاوه براین در تعارضات زناشویی حضور یک شخص ثالثِ متخصص و بی‌طرف موجب می‌شود زوجین از عینک متفاوتی به مسائل خود نگاه کنند و بدون درگیری و بی‌احترامی و دخالت دادن دیگران تعارضات خود را حل نمایند. نکته قابل توجه این است که مراجعه به روانشناس تنها مخصوص زوجین متعارض نیست؛ در روانشناسی زندگی زناشویی، زنان و مردانی که می‌خواهند خانواده‌ای شاد و متعالی داشته باشند، برای تقویت مهارت‌های زندگی زناشویی به مشاور و روانشناس مراجعه می‌کنند.

نتیجه‌گیری

روابط زناشویی از نظر روانشناسی اساس و پایة تحکیم خانواده و رشد و تعالی زوجین و فرزندان می‌باشد. پس برای بهبود زندگی مشترک خود و حل تعارضات موجود قبل از آنکه دیر شود، به متخصص مراجعه نمایید. درمرکز مشاوره باتابان، روانشناسان و مشاوران متعهد و متخصص در مشاوره زناشویی آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیز در ایران و خارج از ایران هستند. بدون مراجعه حضوری و از طریق سایت برای دریافت مشاوره آنلاین و حضوری، از متخصص مورد مظر خود وقت رزرو نمایید. چنانچه به راهنمایی نیاز دارید با پشتیبانان مرکز در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران