زندگی در بهشت چگونه است؟ (در بهشت چه چیزهایی وجود دارد ؟)

  • تایید شده توسط روانشناس
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
  • تاریخ به روز رسانی: ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
  • نویسنده:

همیشه سه مسئله بسیار مهم برای انسان مطرح بوده است. اینکه از کجا آمده‌ام؟ به کجا می‌روم؟ و اکنون که وجود دارم باید چه کسی باشم؟ در طول تاریخ برای پاسخ به این سؤالات تلاش‌های بسیاری انجام شده است. با این حال، انسان‌ها نتوانستند پاسخ روشنی برای روح و ادامه حیات پس از مرگ به دست آورند. در حقیقت، صاحب منصبانی هم که به روشن کردن ابعاد مختلف این موضوع پرداختند، خود گمراه‌تر از دیگران بودند. بنابراین، این گره با خط و سیره انبیای الهی گشوده شده است. آن‌ها انسان را با راه‌های کسب سعادت ابدی و داشتن یک زندگی هدفمند برای رسیدن به بهشت و لقاء الله آشنا کرده‌اند. در این مقاله بیشتر به توصیف زندگی در بهشت می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم زندگی در بهشت چگونه است؟

زندگی در بهشت چگونه است؟

بهشت چگونه جایی است؟

انگشت شمارند کسانی که از خود سؤال نکرده باشند، بهشت چگونه جایی است؟ بهترین پاسخ به این سؤال این است که نظام آفرینش مانند انسان، یک بعد ملکوتی و یک بعد مادی دارد. در واقع، جهنم و بهشت به صورت مثالی در باطن عالم ماده وجود دارد. همان‌گونه که بسیاری از صورت‌های خیالی و مثالی در ورای هیاکل جسمانی در باطن روح ما وجود دارد. در نتیجه، ما هر زمان که بخواهیم آن‌ها را از مخزن این صورت‌ها یعنی حافظه بیرون می‌آوریم و در صورت لزوم صورت تازه‌ای خلق می‌کنیم. در حقیقت، بهشت و جهنم هم اکنون وجود دارند. اما، برای ما پوشیده است، چون در عالم ماده اسیر هستیم. بنابراین، حکمت خدا در کارها و صورت ملکوتی بهشت را پس از دگرگونی آسمانی مشاهده خواهیم کرد.

 

بررسی آیات مربوطه

در قرآن کریم بهشت (جنت) به صورت جمع (جنات) یاد شده است. بنابراین، بهشت یکی نیست. بلکه، بهشت‌هاست. همچنین، درجات بهشتی بالا یا پایین بودنشان به صورت طبقات نیست. این جهنم می‌باشد که به صورت طبقه طبقه روی هم چیده شده است. کسانی که نمی‌دانند حکمت خدا در مرگ عزیزان چیست و زندگی در بهشت چگونه است؟ توجه داشته باشند که درجه بندی در بهشت براساس تفاوت ماهوی لذت‌های مادی و معنوی بهشتیان است. مثلاً، یک فردی از باغ پر از گیلاس خوشش می‌آید و فرد دیگری باغ پر از گلابی را دوست دارد. بنابراین، بهشیان به جز نعمت‌های خودشان، نعمت‌های دیگران را آرزو نمی‌کنند.

 

بررسی روایات مربوطه

در همین باب که بهشت چگونه جایی است، در روایات اینگونه آورده شده، وقتی وارد بهشت می‌شویم؛ زیبایی کاخ‌ها به قدری چشمگیر است که نمی‌توان آن را توصیف کرد. نظیر آن در دنیا وجود ندارد. کسانی که در عالم رؤیا موفق به دیدن این صحنه‌ها شده‌اند پس از بیداری از شدت شوق خواب و خوراک از آن‌ها گرفته شده است. همچنین، غرفه‌ها زیبارویان بهشتی وانواع وسایل زینتی آراسته شده است. در توصیف دیوارها و غرفه‌های بهشتی از واژه‌های طلا، نقره، یاقوت، مرجان و … نیز استفاده می‌شود. در واقع، در نظام آخرت همین سنگ‌ها، خاک‌ها و … با نگاه خدای متعال به فلزها و سنگ‌های بسیار زیباتر وخوش‌رنگ‌تر مدل می‌شود که قابل قیاس با مصادیق دنیایی آن نیست. این‌ها فقط ذره‌ای از توصیف بهشت است که ما را متمایل می‌کند بدانیم چرا باید به دیگران کمک کنیم.

همچنین، از باب جایگاه افراد در بهشت، حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: بهشت دارای هشت در است: دری که از آن پیامبران و صدیقین داخل می‌شوند. دری که از آن شهدا و صالحین داخل می‌گردند. و از پنج در دیگر شیعیان و دوستان ما وارد می‌شوند. جالب است بدانیم، درهای بهشت با آیه‌های قرآن و سخنان پندآمیز زیبا شده است. همچنین، زیبایی‌های جسمی با زیبایی‌های معنوی آمیخته می‌باشد. بنابراین، برای اینکه بیشتر درک کنیم زندگی در بهشت چگونه است؟ باید از نعمات موجود در بهشت آگاه شویم.

در بهشت چه چیزهایی وجود دارد؟

در بهشت چه چیزهایی وجود دارد؟

طبیعتاً صدها کتاب می‌تواند حاصل پاسخ‌ به این سؤال باشد. با این حال، در یک دسته بندی کلی و مختصر می‌توان چند مورد از نعمات بهشتی را برشمرد. افرادی که دریابند در بهشت چه چیزهایی وجود دارد، می‌دانند که چرا باید نماز بخوانیم؟ این نعمات شامل،

 

  • درخت طوبی
  • همسران بهشتی
  • نغمه‌های بهشتی
  • تخت‌ها، فرش‌ها و بالش‌های بهشتی
  • لباس‌های بهشتیان
  • آشامیدنی‌های بهشت
  • و طعام‌های بهشتی است.

 

همچنین، در روایات به وضع روحی بهشتیان پرداخته شده است. رسول خدا فرمودند: به هر کدام از اهالی بهشت هفتصد برابر تمام دنیا (حداقل) نعمت می‌دهند. به هر یک از اهل بهشت هفتاد هزار رقبه (محدوده ملک مؤمن)، هفتاد هزار قصر، هفتاد هزار حجله و هفتاد هزار تاج و …. داده می‌شود. بهشتیان از این نعمت‌ها خسته نمی‌گردند. بلکه دائماً برای آن‌ها تازگی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره که چرا باید روزه بگیریم؟ جایگاه روزه‌داران در بهشت کجاست؟ و همچنین، نعمت‌هایی که به اختصار بیان کردیم تا بدانیم در بهشت چه چیزهایی وجود دارد، می‌توانید به کتاب تصویری از بهشت و جهنم اقتباس از بحارالانوار مراجعه کنید.

اعتقاد به حیات اخروی چه تاثیری بر روان ما دارد؟

اعتقاد به حیات اخروی چه تاثیری بر روان ما دارد؟

شاید در گذشته برخی متخصصان در باب تآثیر دینداری در سلامت روان و اینکه دعا چیست؟ تردید داشتند. اما، امروزه این موضوع کاملاً پذیرفته شده است. باور به آخرت یکی از اصول اساسی ادیان الهی می‌باشد. انسان در فطرت خودش این را احساس می‌کند که باید به جهان دیگری متصل باشد. در واقع، این تصور که ما با تمام شدن این دنیا تمام می‌شویم و حیات دیگری نداریم منشأ اضطراب‌ها و تنش‌هاست. بنابراین، فردی که باور به آخرت داشته باشد:

 

  • می‌داند که دنیا وسیله‌ای برای زندگی پر آرامش آخرت است. بنابراین، تربیت فرزندان صالح، رزق حلال، کمک به دیگران و … را به عنوان یک اصل اساسی برای ایجاد آرامش بیشتر برای خود مورد توجه قرار می‌دهد. با این نگاه، این دغدغه هم ایجاد می‌شود که چگونه فرزند صالح داشته باشیم.
  • از حداکثر توان خود برای دوری از گناه و خودکنترلی استفاده می‌کند. این عامل تأثیر بسیار زیادی بر سلامت روان ما دارد.
  • دریافته زندگی در بهشت چگونه است و برای رسیدن به آن حق دیگران را پایمال نمی‌کند.
  • همچنین، ارتباط و انس با خدا برای او لذت محسوسی دارد.

نتیجه گیری

به طور کلی، بحث درباره اینکه زندگی در بهشت چگونه است؟ و بهشت چگونه جایی می‌باشد؟ یک بحث مفصل و پردامنه است. در این زمینه کتاب‌های روایی و تفسیر آیات قرآن می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. با این حال، این برداشت حاصل می‌شود که اعتقاد به معاد و آخرت موجب افزایش سلامت روان و کاهش پریشانی روانشناختی می‌شود. بنابراین، افرادی که با چالش‌های سلامت روان از جمله اضطراب، افسردگی و … مواجهند، باید حتماً مشاوره فردی دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران