روانشناسی خیانت مرد به زن (دلایل، نشانه ها، آسیب ها و…)

  • تایید شده توسط روانشناس
  • تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
  • تاریخ به روز رسانی: ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
  • نویسنده:

در آغاز ازدواج، همسران به یکدیگر قول می‌دهند که به نسبت به هم وفادار باشند. تا پایان عمر در کنار یکدیگر بمانند. خیانت زمانی رخ می‌دهد که همسران قراردهای میان خود را زیر پا می‌گذارند. خصوصاً اینکه این قراردادها بدون اطلاع طرف مقابل لغو می‌شود. بنابراین، خیانت به رفتارهای خارج از چهارچوب خانواده گفته می‌شود که مصداق آن در عرف، ارتباط با جنس مخالف غیر از همسر است. تجربه خیانت، طوفانی‌ از تنش‌ها و ناآرامی‌ها با خود به همراه دارد. اگر این مشکل برای شما رخ داده باشد، حتماً این سؤال برایتان ایجاد شده که چرا همسرم به من خیانت کرده است؟ آیا می‌توان او را بخشید؟ به کدام مشاوره خیانت مراجعه کنم؟ این مقاله قصد دارد به برخی از سؤالات پیرامون خیانت پاسخ دهد و روانشناسی خیانت مرد به زن را بررسی نماید.

علت روانشناسی خیانت مرد به زن چیست؟

روانشناسی خیانت مرد به زن

زمانی که از خیانت صحبت می‌کنیم، این پرسش ذهنی برای افراد ایجاد می‌شود که مردان بیشتر مرتکب خیانت می‌شوند یا زنان؟ و چرا بیشتر به روانشناسی خیانت مرد به زن پرداخته می‌شود؟ برای پاسخ این سؤال باید به ویژگی‌های فطری زنان و مردان توجه داشته باشیم. در واقع، مردان بیشتر مایلند نقش حمایت کننده را ایفا کنند. از طرفی، زنان دوست دارند حمایت بشوند. بنابراین، مردان غالباً برای تأمین این نیاز روانی خود به دلایل مختلف می‌خواهند زن‌های زیادی را مورد حمایت قرار دهند. در حقیقت، این موضوع به غریزه مردها برمی‌گردد و از طرفی، می‌تواند انحراف نیز ایجاد کند.  به هر حال، در روانشناسی خیانت مرد به زن دلایل مختلفی برای اینکه چرا مردان متاهل خیانت میکنند کشف شده است که عبارتند از:

 

طلاق یا خیانت در والدین

اگر در خانواده‌ای والدین با بحران طلاق یا خیانت مواجه شده باشند، به احتمال زیاد این آسیب ممکن است سایر اعضای خانواده را نیز درگیر کند. در چنین خانواده‌هایی فرزندان شاهد الگوهای بسیار غلط ارتباطی بوده‌اند. زوجین توجه و احترام کافی دریافت نکرده‌اند. همچنین، به دلیل وجود آسیب‌های متعدد فرصت توجه به فرزندان این خانواده نیز محیا نشده است. بنابراین، این فرزندان با مجموعه‌ای از ناراحتی‌های سرکوب شده یک زندگی جدید را آغاز می‌کنند. اگر نتوانسته باشند الگوهای ارتباطی بهتری را جایگزین کنند، در چرخه‌ی ناکارآمد روابط گرفتار می‌شوند و در نتیجه، همان راه والدین را انتخاب می‌کنند.

 

توجه بیش از حد به مسائل جنسی

از زمان بلوغ نیاز جنسی بیشتر نمایان می‌شود. با گذشت زمان و آستانه جوانی به بالاترین حد خود می‌رسد. در این زمان هر فردی باید از توان خودکنترلی خود برای مهار این غریزه استفاده کند تا بتواند آن را در جای درست و به شیوه صحیح ارضا کند. با این حال، همه افراد این توان خود را به کار نمی‌گیرند. در نتیجه، برخی با تأمین کنجکاوی جنسی خود سعی در ارضای این نیاز دارند. این افراد به استفاده از تصاویر نامناسب، فیلم‌های پورن، ارتباط با افراد تأیید کننده، خودارضایی و … گرایش پیدا می‌کنند. این حالت با ازدواج متوقف نمی‌شود. بلکه، با شیوه به روزتری نمایان می‌شود. این افراد از همسر خود توقع بی‌نقص بودن دارند. این توقع را با بهانه‌گیری‌های مختلف از فرم بدن، حالت چهره، نوع آرایش و … نشان می‌دهند. در نتیجه، نمی‌توانند به داشته‌ی خود حتی اگر بهترین باشد راضی شوند. اگر همسر شما بهانه‌گیری‌های متعددی دارد، پیش از اینکه این ایرادها بتواند به روحیه شما آسیب بزند، با یک مشاور خیانت در رابطه صحبت کنید.

 

اثبات جذابیت و توانایی

بحث جذابیت در میان مردان و زنان تا حدی متفاوت است. زنان با زیبا و جوان دیده شدن احساس جذابیت دارند. از طرفی، مردان با تکیه کردن و کمک گرفتن دیگران از آن‌ها احساس مقبولیت و جذابیت را تجربه می‌کنند. هر چند توجه به جنبه‌های جسمانی جذابیت در مردان نیز وجود دارد. با این همه، زیر بنای آن به موضوع دیگری باز می‌گردد. بسیاری از گزارش‌های روانشناسی خیانت مرد به زن نشان می‌دهد زنان نتوانسته‌اند به همسر خود به چشم یک تکیه‌گاه نگاه کنند. توانمندی‌های او را در نظر نگرفته‌اند. از طرفی، اشتباهات و شکست‌های او را دائماً یادآوری کرده‌اند. در نتیجه، این مردان اقتدار خود را در کنار همسرشان از دست داده‌اند و با برقراری یک ارتباط جدید به دنبال ارضای این نیاز روانی خود هستند. بنابراین می‌توان فهمید که چرا مردان به زنی که دوستش دارند خیانت میکنند.

 

پیشرفت تکنولوژی و استفاده از رسانه

در سال‌های اخیر، فناوری‌های نوین، الگوهای خیانت را نیز تغییر داده است. امروزه خیانت، صرفاً رابطه جنسی یا بیرون رفتن با فردی غیر از همسر نیست. سایت‌های دوست‌یابی آنلاین توانسته‌اند قرار پنهانی با فردی غیر از همسر را به فضای مجازی بکشانند.

 

عدم ارضای درست نیازهای زناشویی

زوجین اگر شناخت خوبی از علایق و نیازهای یکدیگر نداشته باشند، این مشکل در روابط زناشویی خود را نشان می‌دهد. خصوصاً، نیاز جنسی برای مردان در اولویت قرار دارد. اگر به شیوه صحیح تأمین نشود، زمینه را برای خیانت آماده می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، دلایلی مانند،

 

  • تفاوت شخصیت زوجین
  • استفاده از مواد مخدر
  • رابطه با جنس مخالف پیش از ازدواج
  • هیجان خواهی
  • اختلالات روانی

 

نیز می‌توانند از علت‌های خیانت مردان باشند.

در پایان، به این نکته توجه داشته باشیم که در زمان کنونی علت‌های خیانت نیز در حال تغییر است. بنابراین، صرفاً مشکلاتی با منشأ نارضایتی جنسی، عاطفی و … زمینه ساز خیانت نیستند. بلکه، حتی افرادی که هیچ مشکلی ندارند و از زندگی کنونی خود نیز راضی هستند، ممکن است مرتکب خیانت شوند. بنابراین، علت‌ها باید با توجه به بافت فرهنگی و عوامل مختلف دیگر بررسی شود.

تصورات غلط در رابطه با دلایل خیانت مرد به همسرش

تصورات غلط در رابطه با دلایل خیانت مرد به همسرش

حال که با علت‌های خیانت در روانشناسی خیانت مرد به زن آشنا شدیم. در نظر داشته باشید، برخی باورهای غلط ممکن است شما را گمراه کنند. مانند،

 

  • اگر هوشیارتر باشم می‌توانم از خیانت همسرم پیشگیری کنم

این یک باور بسیار غلط است که خصوصاً در میان زنانی که اندکی با بدبینی دست و پنجه نرم می‌کنند، وجود دارد. این افراد تصور می‌کنند با کنترل‌گری بیش از حد همسر، حفاظت از روابط او و تعیین خط و مشی می‌توانند زندگی مشترک خود را از آسیب خیانت در امان نگه دارند. در حالی که، معمولاً مردانی که چنین محدودیت‌هایی را دریافت کنند، به سمت خیانت کشیده می‌شوند. به نوعی، به دنبال اقتدار و رهایی در روابط خود هستند. پس، کسانی که مایلند بدانند چرا همسرم بهم خیانت میکنه باید ابتدا روحیه کنترل‌گری خود را بررسی کنند.

 

  • خیانت همیشه مربوط به روابط جنسی است

در حالی که رابطه جنسی متفاوت، بهتر یا بیشتر دلیل خیانت زیاد است. اما، افراد به دلایل دیگری از جمله عصبانیت، نیاز به اثبات جذاب یا جوان بودنشان، نیاز به محبت یا لمس کردن، نیاز به احساس دوست داشتن، نیاز به اثبات استقلال خود و … نیز خیانت می‌کنند. در واقع، وقتی همسری متوجه می‌شود که به او خیانت شده است، اغلب تصور می‌کند که این برای کسی بوده که جوان‌تر یا جذاب‌تر از او بوده است. اما، با مشاهده فرد مقابل شگفت زده می‌شوند. زیرا، بسیاری از افرادی که خیانت می‌کنند به دنبال کسی هستند که او را مورد توجه و احترام قرار دهد. این مورد خصوصاً در رابطه با مردان صدق می‌کند.

 

  • برخی افراد معتاد به سکس هستند

این یک باور غلط است زیرا، برخی از افراد به دلایل دیگری غیر از تمایل شخصی به رابطه وارد خیانت می‌شوند. برخی از افرادی که بارها و بارها و بارها خیانت می‌کنند به یک مشکل سلامت روانی قابل تشخیص پاسخ می‌دهند. آن‌ها ممکن است افسردگی خود را درمان کنند. اضطراب خود را مدیریت کنند. اختلال دوقطبی یا اختلال وسواس فکری-عملی را بروز دهند. همچنین، خیانت ممکن است راهی باشد که یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در موقعیت‌های استرس زا انتخاب می‌کند.

 

  • فردی که یک بار مرتکب خیانت شود، همیشه این کار را انجام می‌دهد

این بزرگترین باور غلطی است که معمولاً در مورد افرادی که خیانت می‌کنند وجود دارد. همسران این افراد ناچارند به این سؤال که  چگونه بعد از خیانت زندگی کنیم و چه تضمینی وجود دارد که این کار را تکرار نکند؟ پاسخ دهند. معمولاً افکار خودآیند منفی در این زمان غلبه بیشتری دارند. همچنین، اگر باورهای بنیادینی در این رابطه داشته باشند که اعتیاد به خیانت ترک نمی‌شود، کار بسیار دشوار است. با این حال، این فقط یک باور غلط است که فرصت تصمیم گیری صحیح را از افراد می‌گیرد. اگر با این باور غلط درگیر هستید، مشاوره خیانت باتابان می‌تواند به شما کمک کند.

چگونه تشخیص بدهیم یک مرد خیانت می کند؟

از زمانی که یک رابطه را آغاز می‌شود، ممکن است برخی افراد با تصور خیانت شریک عاطفی خود مواجه شوند اما به آن بها ندهند. به هر حال، این چالش‌ها ممکن است برای هر زندگی ایجاد شود. بهتر است به جای انکار آن به کسب اطلاعات بیشتر  از روانشناسی خیانت مرد به زن بپردازید. اما، دقت کنید، نشانه‌هایی که برای تشخیص خیانت در مردان گفته می‌شود مطلق نیست. صرفاً به شما کمک می‌کند تا در صورت مشاهده آن‌ها با مشاوره خیانت در ارتباط باشید. شاید اصلاً خیانتی اتفاق نیفتاده باشد. با این حال مردانی که مرتکب خیانت می‌شوند:

 

  • بیش از حد از شما انتقاد می‌کنند.
  • از تفریح و وقت گذرانی با خانواده لذت نمی‌برند.
  • تمایلی به برقراری روابط جنسی طبق روال گذشته خود ندارند.
  • اگر خیانت در فضای آنلاین باشد، استفاده آن‌ها از فضای مجازی بسیار بیشتر از معمول است.
  • به آنچه شما می گویید توجه نمی کند.
  • برای جلوگیری از یک موضوع ناراحت کننده، موضوع را تغییر می‌دهد.
  • از پاسخ دادن به سؤالات خودداری می‌کند.
  • به جای اینکه در مورد مشکل فعلی صحبت کند، اتهام می‌زند.
  • از زبان بدن نادیده گرفتن مانند چرخاندن یا بستن چشمان خود استفاده می‌کند.
  • به شیوه‌ای منفعلانه-پرخاشگرانه عمل می‌کند (ایستادگی یا تعلل برای اجتناب از صحبت کردن).
  • لباس پوشیدن زیباتر از حالت عادی
  • پوشیدن سبک متفاوت لباس
  • پوشیدن لباسی که هرگز ندیده‌اید.
  • حالت تدافعی دارد.
  • وقتی در مورد خیانت اطمینان می‌خواهید، از پاسخ احساس رضایت نمی‌کنید.
  • نوع مدیریت مالی او تغییر کرده است.

 

دروغ گویی و اجتناب را بیشتر می‌بینید.

آسیب های روانشناسی خیانت مرد به زن بر خانواده

آسیب های روانشناسی خیانت مرد به زن بر خانواده

متخصصان روانشناسی خیانت زن به مرد معتقدند، وقتی یک خیانتی در خانواده رخ می‌دهد،

 

  • احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده به آسیب خیانت سه برابر بیشتر از دیگران است.
  • مشکلات روانی بالقوه را بالفعل می‌کند.
  • ممکن است منجر به فروپاشی خانواده شود.
  • اعتماد دوباره برای هر نفر بسیار دشوار است.
  • بحث و درگیری به شدت افزایش می‌یابد.
  • یک الگوی رفتاری ناکارآمد به فرزندان آموزش داده می‌شود.

 

به طور کلی، آسیب‌های خیانت بسیار متعددند و در خانواده‌ها با اشکال متفاوتی ظاهر می‌شوند.

آیا از نظر روانشناسی خیانت مرد به زن قابل بخشش

چالش برانگیزترین بحث درباره خیانت به موضوع بخشش باز می‌گردد. اگر شما هم مایلید بدانید آیا خیانت قابل بخشش است، در نظر داشته باشید که عوامل مختلفی در این موضوع نقش ایفا می‌کنند. نمی‌توان با برخورد سطحی و ضعیف در رابطه با ادامه زندگی مشترک تصمیم گرفت. طبیعتاً فردی که یک بار اشتباهی را انجام داده اگر متنبه شده باشد و اعتراف کند، می‌توان تا حدی از ابتلای دوباره آن پیشگیری کرد و او را بخشید. اما، در برخی ویژگی‌های شخصیتی در این موضوع بسیار جدی است و باید توسط درمانگر خبره در مسائل خیانت بررسی شود. پس، به جای رفتار سریع و تکانشی به متخصصان روانشناسی باتابان اعتماد کنید.

چگونه با آسیب های حاصل از خیانت مردان غلبه کنیم؟

خیانت با بار روانی منفی بسیار زیادی همراه است. با این حال، باید یاد بگیرید خودتان را مدیریت کنید. خصوصاً اگر قصد بازگشت و ادامه زندگی را دارید، باید بدانید چگونه بعد از خیانت اعتماد کنیم؟ پس،

 

  • بپذیرید که خیانت اتفاق افتاده است.
  • به احساسات خود مانند خشم، غم، ترس و حتی اضطراب و تنش بها بدهید و با آن‌ها مواجه شوید.
  • شفقت به خود را تمرین کنید.
  • با مشاور به بررسی نقش خودتان در این اشتباه بپردازید تا درگیر نشخوار فکری نشوید.
  • زندگی به آخر نرسیده است و شما باید برای تقویت روحیه خود تلاش کنید.
  • مدتی بیشتر برای سلامت جسم و روان خود زمان بگذارید.
  • ورزش، تفریح و گفت‌وگو با دوستان صمیمی می‌تواند کمک کننده باشد.
  • در نظر داشته باشید بدترین چیز برای شما تنهایی، هجوم افکار و کناره گیری از فعالیت‌های روزانه‌تان است.

نتیجه گیری

زمانی که خیانت اتفاق می‌‌افتد افکار خودکار منفی به اندازه‌ای سریع و پر قدرت عمل می‌کنند که فرصت تصمیم گیری درست را می‌گیرند. با این حال، اگر با علت‌ها و باورهای غلط درباره علت خیانت در روانشناسی خیانت مرد به زن اگاه باشید، می‌توانید بهتر با آسیب‌های آن مقابله کنید. ما در مرکز مشاوره باتابان در خدمت شما هستیم تا بدانید مشکل شما را‌ه‌حل دارد. افراد زیادی توانسته‌اند پس از خیانت یک زندگی مشترک ایده‌‌آل و وفادارانه‌تر از قبل ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران